Fordon
Minsta abs-bromsen stoppar värstinghojen
Bosch presenterar vad man kallar de första abs-bromsarna som speciellt utvecklats motorcyklar, och som därför blir kompakta.
Den nya generationen låsningsfria bromsar för motorcyklar från Bosch kallas ABS 9. Det har en inbyggd sensor som noterar om föraren bromsar så hårt med framhjulet att bakhjulet riskerar att lyfta sig.
Systemet lättar då på bromsverkan fram tills bakhjulet åter har kontakt med marken.
Kawasaki kommer att erbjuda systemet som extrautrustning på sin Ninja ZX-10R, Ducati monterar systemet som standard.
EU-kommissionen föreslog dessutom i oktober att låsningsfria bromsar blir standard på motorcyklar inom unionen.
Systemet är moduluppbyggt och erbjuder olika varianter, till exempel plus och enhanced, som gör det möjligt att bromsa kontrollerat med båda hjulen även om föraren bara aktiverar en av bromsarna.
Den 9e generationen abs-bromsar har utvecklats av Boschs utvecklingscentrum i Japan och speciellt anpassat för användning på motorcyklar. Tidigare har abs-bromsar för mc byggt på ett modifierat system för bilar.
Genom att från början konstruera systemet för mc har måtten blivit mindre, och vikten lägre. Enligt Bosch ska även vibrationerna vid bromsning med systemet minska.
Det första låsningsfria bromssystemet för motorcyklar från Bosch kom 1994. Sedan dess har företaget sålt 350000 abs-system för mc.