FORDON

Rena elbilar skulle få köra i miljözonen centralt i Stockholm.

Miljözonen i Stockholm city fortsatt pausad: ”Förlust för alla som cyklar”

Det ser mörkt ut för miljözonen i Stockholm, som det rödgröna styret i staden vill införa. Detta sedan Transportstyrelsen satt ned foten i frågan.

Publicerad Senast uppdaterad

Förbudet mot diesel- och bensinbilar i en mindre zon i Stockholms city skulle ha införts vid årsskiftet. I november stoppade dock länsstyrelsen beslutet tills vidare sedan flera bolag som driver verksamhet i området har överklagat.

Detta så kallade inhibitionsbeslut överklagades i sin tur av Stockholms stad till Transportstyrelsen. Nu avslår Transportstyrelsen stadens överklagande, vilket innebär att beslutet om miljözonen inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs slutligt av länsstyrelsen.

"Det här betyder att Transportstyrelsen godkänner att miljözonen försenas. Det är en förlust för alla som promenerar och cyklar i Stockholms city", säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett pressmeddelande.

Moderaterna i Stockholm välkomnar beskedet.

”Nu är det ett faktum att det rödgröna införandet av miljözon klass tre tillsvidare är stoppat. Transportstyrelsens besked är en seger för förnuftet”, säger oppositionsborgarråd Dennis Wedin (M) i en kommentar.

Miljözonen omfattar 20 kvarter och ligger innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Där ska bara elbilar och utsläppssnåla gasfordon tillåtas, och för tung trafik även utsläppssnåla laddhybrider.