FORDON

Införandet av miljözon klass tre i delar av centrala Stockholm innebär att bara rena elbilar, utsläppssnåla gasfordon samt utsläppssnåla laddhybrider tillåts. Arkivbild.

Miljözon i Stockholm bryter inte mot lagen – kan öppna till våren

Införandet av en miljözon i centrala Stockholm – som det rödgröna styret i staden har beslutat om – har varit på paus. Men nu meddelar förvaltningsrätten att det saknas skäl att stoppa beslutet och avslår de överklaganden som kommit in.

Publicerad Senast uppdaterad

”Förvaltningsrätten anser att det inte har kommit fram att kommunfullmäktiges beslut bryter mot lagen. Det saknas därför skäl att upphäva beslutet”, säger lagman Eva-Lotta Hedin i ett pressmeddelande.

Förbudet mot diesel- och bensinbilar i en mindre zon i Stockholm city skulle ha införts vid årsskiftet. I november stoppade dock länsstyrelsen beslutet tills vidare på grund av överklaganden.

De företag och privatpersoner som överklagat anser att beslutet bryter mot lagen, inte har kommit till på ett lagligt sätt och att kommunfullmäktige saknat behörighet att fatta det.

Men det avfärdas alltså nu av förvaltningsrätten.

Miljözon i Stockholm om 20 kvarter

Miljözonen omfattar 20 kvarter och ligger innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Där ska bara elbilar och utsläppssnåla gasfordon tillåtas, och för tung trafik även utsläppssnåla laddhybrider.

– Förvaltningsrätten har slagit fast att vi har lagen på vår sida. Det skulle förvåna mig oerhört om länsstyrelsen gjorde en annan bedömning. Så fort länsstyrelsen säger ja kommer vi att meddela ett startdatum. Ambitionen är att öppna miljözonen under våren, säger Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till DN.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.