Fordon
Miljardpaket till Stockholmssatsningar
Den största satsningen i nya uppgörelsen mellan staten och Stockholms politiker är en ny tunnelbanelinje från Älvsjö till Fridhemsplan. Foto: All Over Press
Nya tunnelbanor, mer bostäder och höjd trängselskatt planeras i Stockholmsområdet. En uppgörelse värd totalt över 30 miljarder har träffats, som ska ge 100 000 nya bostäder och fyra stora kollektivtrafikprojekt.
(Artikeln har uppdaterats)
På ena sidan i uppgörelsen står statens förhandlare HG Wessberg, som på regeringens uppdrag driver den så kallade Sverigeförhandlingen. Motparter är Stockholm stad, andra kommuner i regionen samt Stockholms läns landsting.
De flesta nya bostäder, cirka 48 000, ska enligt uppgörelsen hamna längs en ny tunnelbanelinje som ska gå från Fridhemsplan till Älvsjö, via Liljeholmen.
– Det kommer att kompletteras i befintliga stadsdelar, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, om bostadsbyggandet som står för dörren.
Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting, är likt Wanngård mycket positiv till uppgörelsen.
– Det här är en partsförhandling, mellan kommuner, landstinget och staten. Men i grunden är det också partier som finns bakom. Det känns väldigt, väldigt bra att vi kan lägga partipolitik åt sidan för att hela Stockholm ska utvecklas.
Kollektivtrafiksatsningarna ska projektstartas senast 2026 och till 2035 ska de 100 000 nya bostäderna vara på plats.
– Detta är ett avgörande steg för Sverigeförhandlingen, säger Wessberg.
Läs mer:
Han har till årsskiftet på sig att lämna över ett slutbetänkande, som tillsammans med Trafikverkets åtgärdsplan kommer ligga till grund för regeringens beslut om en nationell plan 2018.
I Sverigeförhandlingen ingår även de omstridda planerna på att bygga ut den svenska höghastighetsbanan för tåg. Infrastrukturminister Anna Johansson (S) tror på en etappvis väg framåt på det spåret, även om flera oppositionspartier i riksdagen, däribland Moderaterna, vill stoppa projektet.
– Nästa etapp på höghastighetsbanan blir Lund-Hässleholm. Den är finansierad inom ramen för nästa nationella plan för åren 2018-2029 på totalt 622 miljarder.
Hon tillägger att hon inte ser Wessbergs uppgörelser, likt den som nu träffats med Stockholmsregionen, som några absoluta åtaganden från statens sida.
– Det här är ett förhandlingsresultat som ska ligga till grund för en fortsatt planering.
Läs mer:
Nästa steg för Wessberg blir nu att ta fram en utbyggnadsstrategi för höghastighetsbanan i sommar. Det ska inför slutbetänkandet i december bland annat även träffas uppgörelser med Göteborg och Malmö samt kring förbindelsen Helsingborg–Helsingör.
Förslaget om att höja trängselskatten i Stockholm, vilket ska dra in 7,5 miljarder, är i slutändan något som måste godkännas av riksdagen.
– Men jag kan inte riktigt se några problem med detta. Så länge man håller sig till att trängselskatten ska styras av trafikbehov och att pengarna som kommer in ska återinvesteras i Stockholm så finns det acceptans, säger Wessberg.