Fordon

Miljardnota för Toyota efter slapphänta rapporter

Mellan 2005-2015 sålde Toyota årligen mellan 1,5-2 miljoner bilar på USA-marknaden. Foto: James Case

USA ålägger Toyota att betala drygt 1,5 miljarder kronor i vite för att ha brutit mot miljölagstiftning. Felet: Biltillverkaren har slöat med sina utsläppsrapporter.

Publicerad

The Clean Air Act förlitar sig på att biltillverkare på USA-marknaden själva rapporterar in sina utsläpp, och de eventuella problem som kan påverka vad som kommer ut ur avgasröret. 

Men under en tioårsperiod, mellan 2005 och 2015, har Toyota dragit fötterna efter sig och dröjt med inrapporteringen kring defekter avseende bilarnas utsläpp – och struntat i att berätta för Environmental Protection Agency om återkallelser kopplade till utsläpp. Det rapporterar the U.S. Department of Justice. 

Enligt justitiedepartementet har slöheten över tid lett till högre utsläpp och ökade kostnader för kunderna – samtidigt som Toyota har dragit in pengar på sin maskning. Därför åläggs den japanska biljätten nu med böter motsvarande drygt 1,5 miljarder kronor. Det handlar totalt om 78 rapporter där vissa skickades med en försening på åtta år. 

Men jämfört med exempelvis de bötesbelopp som Volkswagen tvingades betala för sin manipulation av utsläppen är Toyotas vite nästan som växelpengar. Mellan 2005-2015 sålde Toyota årligen mellan 1,5-2 miljoner bilar på USA-marknaden, och lite förenklat kan man därmed säga att vitet innebär ett påslag på ungefär åttio kronor per fordon. Och Toyota har pengar att ta av – under 2019 låg deras intäkter på 2 268 miljarder kronor.