Fordon Mikrofoner larmar om ojämn räls Sju tunnelbanetåg i Stockholm utrustas med systemet Quiet Track. Här syns pulsgivare och accelerometer monterad på hjulaxeln. Foto: Tyréns Martin Höjer. Foto: Ulf Lundin Martin Almgren. Foto: SLL I Stockholms tunnelbana ska mikrofoner på undersidan av tågen lyssna efter ojämnheter i rälsen. Syftet är att underhålla spåren mer effektivt och få tågen att gå tystare. Linda Nohrstedt Publicerad 5 maj 2017 kl 15.21 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Systemet kallas Quiet Track, tyst spår, och har utvecklats av teknikkonsultbolaget Tyréns i samarbete med flera andra aktörer under tre år. Det har testats på ett tåg på den gröna linjen i Stockholms tunnelbana, men nu har landstingets trafikförvaltning köpt tjänsten för hela tunnelbanesystemet. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon tunnelbana spårfel
ELBILAR Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor.
INDUSTRI Northvolt om ny finansiering: ”Förhandlingar pågår” Batteritillverkaren Northvolt har inte gett upp. Försöken att säkra ny finansiering pågår ännu, enligt presschefen Erik Zsiga.