Fordon
Mercedes visar eldriven racersportbil
Under Monterey Car Week visade Mercedes upp en ny elsportbil. Har tillverkaren sikte på ett nytt rekord?
Den 28 januari 1938 skrev Mercedes historia då Rudolf Caracciola klockades för ofattbara 432,7 km/h på Autobahn. Detta i en numera legendarisk modell som går under namnet W125 Rekordwagen Silverpilen.
Men inte nog med att det var det snabbaste en bil färdats på allmän väg. Rekordet stod sig ända fram till december 2017 då Koenigsegg bräckte 30-talsbilen.
Nu på årets upplaga visade den tyska tillverkaren upp ett hyllningskoncept till sin rekordvagn. Men istället för en tolvcylindrig förbränningsmotor har man petat ner en eldrivlina. Denna är god för 750 hästkrafter och med ombord finns ett 80 kWh-batteri som ska ge 40 mils räckvidd.
Precis som originalbilen har man satsat på extrem aerodynamik och modellen mäter 5,3 meter på längden, men bara en meter i höjd – med plats endast för föraren.
Förarmiljön är modern och instrumenteringen består av en välvd panoramaskärm där omgivningen projiceras bakifrån i 3d. Mercedes anger att man med hjälp av ai ska kunna köra virtuell banracing mot både gamla och nya bilder som då visas på skärmen. Det framgår dock inte om det är medan man kör på exempelvis en bana – eller om det är medan bilen är stationär och det hela utspelas som någon sorts tv-spel.
Modellen är ett koncept, men med tanke på att man blev snuvad på sitt rekord – kanske Mercedes är sugen på att återta det?
Historien om W125
Den 12-cylindriga W125 Rekordwagen byggdes 1937 med Grand Prix-bilen W125 som bas. Karossen utformades efter råd från flygplanstillverkarna Heinkel och Messerschmidt som bland annat föreslog att man skulle korta överhänget fram och göra fronten mer rundad och mer neddragen för att minska lyftkraften på framaxeln. Aktern förlängdes och förhöjdes för att ge samma effekt på bakaxeln.
En detalj som följt med till den nya bilen är kragen över cockpit och den droppformade vindrutan. För att kunna hålla luftintagen så små som möjligt användes isvatten för att kyla motorn. Vid vindtunneltester uppmättes ett cd värde på 0.17. Den 5.577 cc stora V12:an uppmättes till en effekt på 765 hk!
Morgonen den 28 januari 1938 körde Rudolf Caracciola ut på det som idag är autobahn A5 mellan Frankfurt och Darmstadt och strax efter klockan åtta klockades han för en flygande kilometer i 432,7 km i timmen. Det var ett rekord som stod sig i nästan 80 år till december i fjol (2017) då en bil med nästan dubbla effekten kördes i 445,54 km/tim.