Fordon
Mercedes nya hybrid får racingmotor
Foto: Mercedes
En F1-bil för ”vardagsbruk”. I helgen gav Mercedes en glimt av sin kommande superhybrid – och avslöjade modellens drivlina.
Mercedes har en lång och framgångsrik racinghistoria, och nu tänker man verkligen dra nytta av sitt F1-program. Detta genom att lyfta över en hel del av drivlinan till en gatlaglig sportbil.
I veckoslutet var det stor tävlingshelg i Tyskland, och under 24-timmarstävlingen på Nürburgring passade man på att ge en glimt om vad som komma skall.
Chefen för Mercedes prestandadivision, Tobias Moers, avslöjade detaljer om förväntad prestanda och den kommande bilens drivlina.
Hjärtat i bilen kommer att vara samma 1,6-liters V6 som man kör i F1-bilarna. Men till skillnad från de extrema tävlingsmotorerna ska den här enheten ”bara” gå att varva upp till 11 000 varv/minut. Detta för att ge motorn lite längre hållbarhet. Trots detta säger Mercedes att motorerna kommer behövas plockas ut och byggas om efter 50 000 km.
Läs mer:
V6:an får ytterligare draghjälp av elmotorer för att nå en effekt som överstiger 1 000 hästkrafter. Två av dessa driver framhjulen och den tredje sitter på vevaxeln för att kunna ge lite extrakrut till bakhjulen vid behov. För den som kvickt vill komma iväg säger Mercedes att bilen ska klara av att accelerera 0-100 m/h på under tre sekunder.
Drivlinan innebär att man överger tankarna om att ha sin välbeprövade V8-motor i bilen och istället satsar på en motor som inte ens har halva volymen.
Men 1 000+ hästar var inte det enda som Mercedes var stolta över. Enligt Moers har de lyckats trumma upp verkningsgraden till 43 procent i motorn. En siffra som skulle innebära att den lilla V6:an övertrumfar Toyota Prius när det kommer till effektivitet.
Utöver förbränningsmotorn, som ska byggas tillsammans med F1-motorerna, har man samma turbo- och batterilösningar som i tävlingsbilarna. Dock kommer den gatlagliga sportbilen att ha lite mer batterier och även ett läge där den går att köra utsläppsfritt.
Något som däremot skiljer sig är att den nya modellen får adaptiva stötdämpare – det har man inte fått använda i Formel 1 på ett bra tag.
När det kommer till växellåda så är det en semiautomatlåda som gäller. Mercedes dubbelkopplingslådor klarar helt enkelt inte av att hantera kraften – medan AMT-lådorna är beprövade och pålitliga.
Mercedes avslöjar att den färdiga bilen kommer att visas upp på Frankfurtmässan i höst och att man enbart ska bygga 275 exemplar. Den extrema tekniken och exklusiviteten återspeglas i prislappen. Motsvarande 22 miljoner kronor kommer en bil kosta.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!