Fordon

Mercedes-Benz fjärrstyrda lastbil kommer till Sverige

Mercedes-Benz demonstrerar sin självkörande lastbil på transportmässan Elmia Lastbil 22-25 augusti. Syftet är att inleda dialog med branschen och pejla svenska åkeriers behov och önskemål. Foto: Mercedes-Benz
Intresserade mässbesökare kommer att få åka med i lastbilen, när den själv kör en förprogrammerad slinga på inhägnat område. Foto: Mercedes-Benz
I höstas inleddes försök med självkörande lastbilar i snöröjningen på ett tyskt flygfält, i samarbete med flygplatsbolaget Fraport. Foto: Mercedes-Benz
”Idag har tekniken kommit ifatt, detta händer nu. Men det vi visar upp på Elmia handlar lite mer om en smak av framtiden”, säger Fredrik Wahrolén på Mercedes-Benz Sverige. Foto: Mercedes-Benz

I höstas inleddes försök med att låta självkörande lastbilar röja snö på en tysk flygplats. Nu ska lastbilen köra runt själv på inhägnat område vid transportmässan Elmia Lastbil i Jönköping.

Publicerad

I oktober i fjol inledde Mercedes-Benz försök med fjärrstyrd snöröjning på den nedlagda militärflygbasen Pferdsfeld i Tyskland, i samarbete med flygplatsbolaget Fraport som driver ett tjugotal flygplatser runt om i världen. Fyra snöröjningsekipage, 25 meter långa och med åtta meter breda plogar, sammanlänkas i en konvoj där bara en av bilarna är bemannad.

Nu kommer Mercedes-Benz innovationsenhet, vid namn Lab 1886, till transportmässan Elmia Lastbil som arrangeras i Jönköping 22 till 25 augusti. De har med sig en lastbil med samma fjärrstyrningsteknik som används i Pferdsfeld, och som är förberedd för att kopplas till en ”moderskeppsbil” på samma sätt som snöröjningsbilarna.

– Den kommer att köra en förprogrammerad slinga på inhägnat område, och det kommer vara möjligt för mässbesökare att åka med. Syftet är att demonstrera tekniken och inleda en dialog kring detta med självkörande lastbilar. Det är första gången vi gör något liknande i Sverige, säger Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige.

Avgränsade områden som flygplatser och industriområden betraktas som lämpliga ”proving grounds” för de första självkörande lastbilarna.

– Det är inte svårt att lära en lastbil att köra en viss slinga mellan olika lager till exempel, liknande koncept har länge använts för truckar och liknande. Men vi vill veta vad svenska åkerier efterfrågar, och då måste vi gå ut och lyssna på branschen, säger Fredrik Wahrolén.

Därför arrangerar Lab 1886 en serie workshops på mässan, där man ska diskutera självkörande fordon med svenska företag.

– Än så länge har diskussionerna kring självkörande lastbilar handlat mycket om framtiden. Men idag har tekniken kommit ifatt, detta händer nu och inte om tio-tjugo år, säger Fredrik Wahrolén.

Han exemplifierar med att finesser som fotgängardetektering och automatbroms redan börjat finnas ute på lastbilsmarknaden.

– Så vi har redan olika typer av självkörande funktioner, det handlar om en gradvis utveckling. Men det vi visar upp på Elmia handlar lite mer om en smak av framtiden, säger Fredrik Wahrolén.

Han betonar dock att Mercedes-Benz i detta skede inte inriktar sig på fullständigt autonom, förarlös körning.

– Varken tekniskt eller lagstiftningsmässigt är vi redo att skicka ut en obemannad lastbil på vägen idag. Här och nu ser vi detta främst som ett assistanssystem för chauffören, i syfte att uppnå produktivitetsvinster.

Mercedes-Benz självkörande plogbilar på flygfältet i Pferdsfeld