Fordon
Mer kräm i GMs laddhybrid
Chevrolet Volt generation 2 presenteras på bilmässan i Detroit idag. Foto: GM
GM lanserar idag på bilmässan i Detroit en ny version av laddhybriden Volt/ Ampera. Fem sittplatser och längre färd med enbart el är nyheterna.
Generation två av laddhybriden Chevrolet Volt, i Sverige med namnet Opel Ampera, lanseras på bilmässan i Detroit idag vid en tidpunkt när oljepriset har fallit under 50 dollar fatet.
Volt hade redan under den period när oljepriset låg på mer än det dubbla svårt att komma upp i de försäljningsvolymer som GM-ledningen hoppats på. Ändå sänkte GM priset på bilen i USA med mer än tio procent 2013.
I version 2 får Volt ett mer strömlinjeformat utseende. Bilen blir både lättare och starkare. Elmotorn är fortfarande på 111 kW, men bensinmotorn som laddar batteriet har blivit lite större, 1,5 liter i stället för 1,4, och något kraftigare, 101 hästkrafter i stället för 82. Hela motorpaketet uppges väga 45 kg mindre än nuvarande system
Batteriet får större kapacitet, 18,4 kWh i stället för 16. Ändå har antalet prismatiska litiumjonceller som används minskat från 288 till 192, vilket minskar batterivikten med ca 10 kg.
Batteriet ligger som ett T mitt i bilen, med en hög tunnel mellan höger och vänster säten. Därför var förra Volt endast fyrsitsig. Men önskemålen från kunderna har varit en femsitsig bil, och nya Volt klassas som en sådan. Mittplatsen där bak bedöms dock mest vara för kortare resor.
En färd på enbart el uppges nu kunna bli 80 km, och med insatsen från bensinmotorn förlängs resan till 676 km. Det är drygt tio procent bättre än dagens modell.
Nya Volt/Ampera ska börja säljas i höst. Det är oklart om GM kan sänka priset ytterligare på den nya modellen. I Sverige säljs Opel Ampera från 380000 kronor.