Fordon

Mer än en halv miljon för nya ladd-Volvon

Volvos laddhybrid har dels en femcylindrig dieselmotor på 215 hästkrafter som driver framhjiulen, dels en elmotor på 70 hästkrafter (50 kW) som driver bakhjulen. Bilen kan köras med båda motorerna och får då fyrhjulsdrift. Foto: Volvo/Powertrain
Batteriet är ett 400 volts litiumjonbatteri som ger 12 kWh. Med fulladdat batteri och gynnsamma förhållanden är räckvidden vid ren eldrift 50 kilometer. Foto: Volvo/Powertrain

Volvo PV i Göteborg har nu skrivit ut prislappen på laddhybriden Volvo V60 Plug-in-Hybrid. Försäljningen börjar nu, men bilen börjar inte tillverkas förrän i november nästa år.

Publicerad

Med en prislapp på 560 000 kronor blir det blir en av Volvo PV:s absolut dyraste bilar någonsin. Tidigare har Volvochefen Stefan Jacoby nämnt ett pris på 50 000 euro, det vill säga strax under 500 000 svenska kronor.

Men när nu bilen officiellt lanseras och orderböckerna öppnas har priset stigit med drygt tio procent.

- Med tanke på det stora intresset och konkurrenternas höga priser på motsvarande modeller tror vi att vi kan få ut lite mer än vi först hade planerat, säger Johan Rasmusson, affärsansvarig i projektet.

Den första serien är på 1 000 exempel och ska säljas under etiketten Pure Limited. Samtliga bilar i den serien kommer att vara topputrustade.

- Intresset från marknaden är stort. Vi är övertygade om att de första tusen bilarna kommer att vara sålda innan produktionen startar, säger Stephan Jacoby i ett pressmeddelande på tisdagen.

Av den första serien kommer bara 300 bilar att vikas för den svenska marknaden.

Projektet med Volvo PV:s laddhybrid inleddes redan 2006 i ett samarbete med energibolaget Vattenfall. Man hade då bildat ett gemensamt bolag med namnet V2 Volvo Vattenfall Plug-in-hybrid cooperation HB.

En solig sommardag tre år senare, den 1 juni 2009, rullade dåvarande Volvo-vd:n Stephen Odell och dåvarande Vattenfallchefen Lars G Josefsson in i Kungsträdgårdens allé i Stockholm med prototypen till det som skulle bli den laddhybrid som nu ska börja serietillverkas.

Läs reportage och se bildspel från den händelsen här.

Parallellt med laddhybriden arbetade Volvo PV med en ren elbil. Det blev den nyligen lanserade Volvo C30 EV, som bara leasas ut till föranmälda testföretag.

Volvos laddhybrid har dels en femcylindrig dieselmotor på 215 hästkrafter som driver framhjiulen, dels en elmotor på 70 hästkrafter (50 kW) som driver bakhjulen. Bilen kan köras med båda motorerna och får då fyrhjulsdrift. Batteriet är ett 400 volts litiumjonbatteri som ger drygt 11 kWh. Med fulladdat batteri och gynnsamma förhållanden är räckvidden vid ren eldrift 50 kilometer. När elmotor oich dieselmotor går samtidigt är dieselförbrukningen 0,19 liter per mil och koldioxidutsläppet 49 gram per kilometer, enligt Volvo PV. Batteriet laddas av dieselmotorn och av elmotorn när bilen bromsas. Laddning av batterierna i ett eluttag med 10A säkring går på 4,5 timmar. Med 16A ta det 3,5 timmar. Läs om Volvoingenjörernas jakt på det perfekta elbilsljudet.