Fordon

Mazda spar bränsle med superkondensatorer

Generatorn (blå) genererar ström vid inbromsning. Strömmen lagras i en superkondensator och distribueras sedan till elkomponenter eller bilbatteriet. Foto: Mazda

Som första biltillverkare monterar Mazda från 2012 superkondensatorer i vissa modeller som tar tillvara bromsenergin för att minska bränsleförbrukningen.

Publicerad

Systemet kallas I-eloop (Intelligent Energy Loop) och ska enligt Mazda kunna minska bränsleförbrukningen med så mycket som 10 procent vid vardagsanvändning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här