Fordon

Maxvikten på Malmbanan sänks: "Mycket oroande"

Malmtåg på väg från Narvik till Luleå. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Maxvikten för tågvagnar på en av Malmbanans sträckor sänks på grund av sprickbildning i rälsen, meddelar Trafikverket. "Mycket oroande", anser LKAB som nu minskar lasterna i sina godståg.

Publicerad

Beslutet börjar gälla på fredagen och innebär att högst tillåtna axelvikten för tågvagnar på sträckan Gällivare-Råtsi går från 30 till 25 ton.

"Det är olyckligt att vi tvinga sätta ner bärigheten, men säkerheten går alltid först. Det kommer att påverka malmtrafiken på sträckan men persontrafiken kommer inte att påverkas", säger Staffan Ökvist, underhållschef på Trafikverket Nord, i ett pressmeddelande.

Den nya maxvikten påverkar LKAB:s verksamhet.

"Det här är mycket oroande, Malmbanan är vår Suezkanal. Fungerande tågtransporter är avgörande för hela vår verksamhet och den stora omställning vi planerar", säger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat på LKAB, i ett pressmeddelande.

Gruvjätten måste nu minska lasterna med 20 procent för de tåg som trafikerar sträckan. I dagsläget går det dock relativt få malmtåg mellan Gällivare och Råtsi.

Ett spårbyte på den aktuella sträckan är planerat till 2025-2026, men Trafikverket ser nu över möjligheterna att tidigarelägga detta.

Artikeln har tillfogats en rättelse. Rätt är att Trafikverket har beslutat att den maximalt tillåtna axelvikten på tågvagnarna sänks från 30 ton till 25 ton, inte totalvikten på vagnarna.