Fordon

Maud Olofsson: En strålande framtid för Volvo

Näringsminister Maud Olofsson poserar framför en ny Volvo S60 tillsammans med nye ägaren Li Shufu, grundare och styrelseordförande för kinesiska Geely. Foto: Adam Ihse / SCANPIX
Geelys nya modell Geely CK.
- Volvo är som en tiger som ska släppas ur sin bur, säger Geelychefen Li Shufu med en blinkning åt att det är tigerns år i år i den kinesiska almanackan. Foto: Lu Chuanquan
Geelys grundare och styrelseordförande Li Shufu. Foto: Wu Wei
Volvos första serietillverkade bil Jakob, eller ÖV 4 - öppen vagn fyra cylindrar. Foto: Wikimedia Commons

- Jag ser en strålande framtid för Volvo och Geely. Jag är säker på att bolaget tack vare sitt svenska arv kan växa till ett världsomspännande varumärke, säger näringsminister Maud Olofsson.

Publicerad

Som Ny Teknik rapporterade i fredags gjorde kinesiska Geely och amerikanska Ford i helgen upp om svenska Volvo Personvagnar.

Vid en gemensam presskonferens på Volvos huvudkontor på Torslanda bekräftade Fords finanschef Lewis Booth och Volvo PV:s vd Stephen Odell att kinesiska Geely får köpa Volvo Personvagnar för motsvarande 13 miljarder kronor.

Geelys grundare och styrelseordförande Li Shufu sken ikapp med Sveriges näringsminister Maud Olofsson.

- Jag ser på Volvo som en tiger. Och en tiger ska inte sitta inlåst i en bur på zoo. Den tillhör djungeln och världen. Jag vill befria denna tiger och blotta dess potential, sade Li Shufu.

Och Maud Olofsson bredde på med ännu mer lovord.

- Jag ser en strålande framtid för Volvo och Geely. Volvo har fortfarande sina starkaste marknader i Europa och Nordamerika men jag är säker på att Volvo tack vare sitt svenska arv kan växa till ett världsomspännande varumärke, sade Maud Olofsson.

Li Shifu betonade att Volvos hjärta alltid ska stanna i Sverige.

Huvudkontoret ska vara kvar i Göteborg i likhet med forskning- och utvecklingsavdelningarna. Tillverkningen ska också vara kvar i landet men det kan bli en ny fabrik i Kina. Den ska däremot enbart tillverka bilar för den kinesiska marknaden, skriver Metro.

Affären kommer att slutföras under tredje kvartalet i år som är tigerns år i den kinesiska almanackan.

De slutliga avtal som nu har undertecknats omfattar, utöver köpeavtalet, ytterligare avtal gällande immateriella rättigheter, inköp samt forskning och utveckling mellan Volvo Personvagnar, Geely och Ford, enligt ett pressmeddelande från Volvo.

Geely en junior i bilbranschen

1926: Volvo startade som ett dotterbolag till SKF i Göteborg 1926.

1927: Den första serietillverkade Volvobilen "Jakob" rullar ut från fabriken i Lundby. Den korrekta beteckningen på Volvo är Volvo ÖV 4 som betyder öppen vagn med fyra cylindrar.

1935: Volvo börsnoteras.

1964: Volvos stora Torslandafabrik invigs.

1965: Volvo öppnar fabrik i Gent i Belgien.

1971: Pehr G Gyllenhammar efterträder sin svärfar Gunnar Engellau som vd för Volvo.

1977-78: Två stora planerade affärer faller - samgående med Saab-Scania 1977 och samarbete med Norge 1978.

1990-1993: Volvo och Renault förhandlar om ett samgående. Affären spricker 1993.

1997: Leif Johansson, son till SKF:s legendariske vd Lennart Johansson, blir vd för Volvo.

1999: Volvo Personvagnar säljs till Ford Motor Company för motsvarande 50 miljarder kronor. Lastbilar, båtmotorer, flygmotorer och entreprenadmaskiner blir kvar i det börsnoterade företaget AB Volvo.

2008: Efter flera förlustår beslutar Ford att lägga ut Volvo PV till försäljning.

2009: I december offentliggör Ford att Geely är Fords förstahandsval som köpare till Volvo Personvagnar.

2010: Den 28 mars bekräftar Ford att man kommer att sälja Volvo Personvagnar till Geely men att det tar ytterligare några månader innan affären är helt klar.

Källa: TT

1986: Geely grundades den 6 november 1986.

1998: Den första serietillverkade bilen, Geely Hoaqing SRV, rullade av bandet.

1999: Bygget av en ny bilfabrik i Ningbo påbörjas i augusti.

2000: I maj rullar de första bilarna ut från Ningbofabriken. Det är modellen Geely Meiri.

2003: Geely säljer sina första bilar utomlands.

2005: Geely Automobile Holdings noteras på Hongkong-börsen.

2005: Geely blir det första kinesiska bilföretag som deltar på den internationella bilmässan i Frankfurt. Fem modeller visas upp - China Dragon, Freedom Fleet, Vision, Haoqing och Marindo.

2006: Geely visar upp den nya, egenutvecklad motorn 4G18, en egenutvecklad automatisk växellåda och ett nytt styrsystem.

2007: Geely går in i ett joint venture med Manganese Bronze Holding, tillverkaren av den kända Londontaxin. Taxin ska tillverkas av Shanghai LTI Automobile Ltd, som ägs till 52 procent av Geely.

2007 offentliggör Geely sin internationella tillväxtstrategi.

2008 deltar Geely i den internationella bilmässan i Detroit.

2009 köper Geely den australiska underleverantören Drivetrain Systems International.

2009-2010: Geely skriver avtal med Ford om köp av Volvo Personvagnar.

Källa: Geely