Fordon Malmbanan optimeras – med 20 år gammal algoritm Malmbanan mellan Kiruna och Narvik är kapacitetsmässigt tungt belastad, med fem, sex olika trafiktyper. Nu hoppas forskare på VTI kunna öka mängden trafik genom matematisk optimering. Foto: Chris Craggs/Alamy Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI, leder projektet. Att lägga tågtidtabeller är ett tidskrävande arbete som fortfarande sker helt manuellt. Med hjälp av en 20 år gammal algoritm är förhoppningen att få in fler tåg på Malmbanan. Johan Kristensson Publicerad 6 dec 2017 kl 07.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ tåg fordon malmbanan
ENERGI ”Optimala förutsättningar” – så ska ny svensk kärnkraft snabbas på Prövningstiden för att bygga ny kärnkraft kan kortas ned med tre år. Dessutom ska de totala tillståndsavgifterna kapas med hälften, föreslår en ny utredning.
INDUSTRI Vad innebär det nya fyndet av sällsynta jordartsmetaller i Småland? SGU har hittat en tidigare helt okänd förekomst av sällsynta jordartsmetaller i småländska Öbälen utanför Västervik. Med hjälp av statsgeolog Alexander Lewerentz ger vi fyra frågor och svar om fyndet.