Fordon

Lyxtåg under ånga Moskva – Teheran

Ångloket P36 drar lyxtåget Golden Eagle. Foto: Golden Eagle
En av tågets sovkupéer. Foto: Golden Eagle
Frukost i restaurangvagnen. Foto: Golden Eagle

Researrangören Golden Eagle Luxury Trains Ltd startar i höst en lyxtågsförbindelse mellan Moskva och Teheran. Bland loken finns det mäktiga ångloket P36.

Publicerad

Den 10 november öppnar den extravaganta förbindelsen som från Moskva går vidare till Baikonur, Tahkent, Samarkand, Bukhara, Ashgabat och till Mashhad i Iran. I Iran väntar besök i städerna Mahan, Ryad, Yazd, Isfahan och Shiraz för att avslutas i Teheran.

Fem resor planeras för 2016 och 2017. Billigaste biljetten kostar 21000 dollar.

I bolagets arsenal av järnvägsfordon finns det enda ryska ångloket som förmår dra tunga expresståg. Det är av klassen P36 med axelföljden 4-8-4 och byggdes vid Kolomnaverkstäderna 1954. Totalt byggdes 251 lok innan ånglokstillverkningen i Sovjet lades ner 1956.

Det här loket är nr 32 och gick ursprungligen på linjen Moskva – Leningrad men förflyttades till allt mer avlägsna orter när linjerna elektrifierades. 1982 degraderades loket till att fungera som stationärt värmeverk utanför Chita.

Loket hittades 1996 av några entusiaster som köpte loss det tillsamman med reservdelar från ett annat lok i serien. Efter många äventyr hade loket år 2000 bogserats till St Petersburg där det renoverades. Och i april 2001 rullade loket ut under ånga igen.

P36 har en maxhastighet av 125 km/h och effekten 3125 hästkrafter från den tvåcylindriga ångmaskinen. Tendern tar 24 ton kol. Totalvikten ligger på 264 ton.