Fordon
Lyckad testflygning för ”Concordes arvtagare”
Spike Aerospace modell S-512 ska frakta 12-18 passagerare i mach 1,6. Det innebär att rutten London-New York avverkas på tre timmar. Nu har tillverkaren avslutat framgångsrika testflygningar med SX-1.2, en nerskalad och obemannad version av framtidsplanet.
Uppstartsföretaget från Boston ska revolutionera flygbranschen med sin arvtagare till Concorde. Spike Aerospace överljudsflygplan S-512 kommer ha plats för 12-18 passagerare. Företaget beräknar att planet ska vara i luften 2021 och levereras till kund 2023.
Och det ser lovande ut. Nyligen har Spike Aerospace avslutat totalt sju testflygningar med SX-1.2, en nerskalad och obemannad underljudsversion av passagerarflygplanet. Försöken var lyckade, och bekräftade att designen levererar.
– Testflygningarna med SX-1.2 genomfördes under verkliga förhållanden, och bidrog med betydligt mer data än de tidigare vindtunneltester som gjordes i en artificiell miljö. Vi lyckades inte bara testa flygegenskaperna, utan även räckvidd och andra aspekter, säger Vik Kachoria, vd för Spike Aerospace.
Läs mer:
S-512 ska klara av att marscha i mach 1,6, med en räckvidd på cirka 1 150 mil. Spike Aerospace hävdar att modellen kommer avverka rutten London-New York på tre timmar. Deltavingen i kombination med den utdragna nosen ger en ”low boom-design”. Därmed ska flygplanet kunna bryta ljudvallen över befolkade områden utan att störa någons sömn.
En annan innovativ lösning är att cockpitens rutor har ersatts av en videovägg. Konceptet som kallas ”multiplex digital cabin” består av högupplösta skärmar som sänder bilder av omgivningen. Lösningen går igen i passagerarutrymmets projicerade panoramafönster.
Företagskunder kommer erbjudas möjligheten att dra sina powerpointpresentationer på ”fönstret” – eller visa annan underhållning. Videoväggen som löper längs hela flygplanets längd bidrar faktiskt också till konstruktionens rigiditet. Avsaknaden av hål för fönstren ger dessutom lägre ljudnivåer i planet.
Läs mer:
Spike Aerospace har redan börjat konstruera nästa testversion, SX-1.3. I kulisserna står an rad andra företag som är i färd med att utveckla egna överljudsplan. Exempelvis samarbetar Aerion Corp med Airbus. Deras AS2 ska klara mach 1,4.
HyperMach Aerospace modell SonicStar ger löften om mach 4,4 – dubbelt så fort som klassiska Concorde. Flygplanet ska genomgå fullskaliga tester 2019, och lanseras 2028.