Fordon
Luleå tekniska universitet ska effektivisera Kinas höghastighetståg
Kinas CRRC vill samarbeta med LTU. Foto: CRRC
Kinesiska CRRC är världens största tågtillverkare. Luleå tekniska universitet är världsledande inom drift- och underhåll av höghastighetståg. Nu vill företaget öppna ett gemensamt forskningscenter vid det svenska lärosätet.
Kina har över 22 000 km järnväg enbart för snabbtåg. Topphastigheten ligger på 350 km/h, dock med kapacitet för 400 km/h. I dag producerar landet 60 procent av alla höghastighetståg, och kinesiska CRRC är världens största tågtillverkare.
Just nu befinner sig företagets ingenjörer i Luleå. Anledningen är att CRRC vill öppna ett gemensamt forskningscenter vid Luleå tekniska universitet. Samarbetet gäller främst inom området drift- och underhåll. Nu pågår diskussioner, och förhoppningen är att projektet ska dra igång redan den 1 januari.
– Det här betyder väldigt mycket för oss och vår forskning kring underhåll. När man jobbar med Kina så finns det mycket resurser. Om LTU levererar enligt plan så kommer de lägga fem miljoner årligen, under en femårsperiod, säger Uday Kumar, föreståndare för Järnvägstekniskt Centrum och professor i drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.
Läs mer:
Kinas första höghastighetståg togs i drift 2007, och graden av slitage har fått kineserna att inse vikten av ett effektivt och långsiktigt underhåll. Den gemensamma forskning som nu diskuteras med LTU skulle inledningsvis fokusera på PHM (Prognostics and Health Management).
Forskningsområdet handlar om att kunna förutsäga framtida behov av underhåll, och uppkomsten av fel på höghastighetståg. Detta genom att implementera transformativa teknologier som AI (Artificial Intelligence), ML (Machine Learning) och Big Data. Via avancerad IT kan PHM bidra till smartare och effektivare beslut inom drift och underhåll – med en förbättrad tillförlitlighet och ökad kapacitet för tågen och hela järnvägssystemet.
CRRC samarbetar med en rad länder. Hittills har de upprättat elva gemensamma forskningscenter för höghastighetståg, bland annat i Tyskland, Australien, USA och Storbritannien. Skälet till att företaget valde Sverige som tolfte land är att LTU är en av de största inom sitt område i världen, med omkring 45 personer som jobbar med underhållsforskning och utveckling, – Luleå tekniska universitet är världsledande när det gäller forskning och utveckling kring underhåll inom järnväg. Därför vill vi gärna ha ett samarbete med universitetet när det gäller fordon i trafik på järnväg, säger Jia Feng, General Director (Assitent) Department of Science and Technology, på CRRC.