Fordon Luleå först med ny slitbana på rälen Rerail är en ny slityta på järnvägsrälen. Foto: Anders Sundgren I stället för att ersätta hela rälen när den blivit för sliten testas i Luleå nu en metod fästa en ny slitbana på den gamla. Håkan Abrahamson Publicerad 14 jun 2016 kl 12.38 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Rerail kallas metoden som har utvecklats av Järnvägstekniskt centrum och Luleå Tekniska Universitet. Trafikverket testar nu tekniken på en åtta meter lång räl på bangården i Luleå. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon räls
TECH Kinesisk bjässe utmanar Azure, AWS och Googls molndominans Kinesiska teknikjätten Tencents molntjänst Tencent Cloud använder sig allt mer av ekosystemet i superappen Wechat för att skilja sig åt från sina rivaler - Microsoft Azure, Amazon Web Services och Google Cloud. Det uppger Tencent Clouds vd Dowson Tong i en intervju med CNBC.
ENERGI S efter vindkraftnej: ”Vi har väldigt orättvisa elpriser” Läget är akut efter regeringens nej till 13 planerade havsvindparker i Östersjön, anser Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).