Fordon

Luleå först med ny slitbana på rälen

Rerail är en ny slityta på järnvägsrälen. Foto: Anders Sundgren

I stället för att ersätta hela rälen när den blivit för sliten testas i Luleå nu en metod fästa en ny slitbana på den gamla.

Publicerad

Rerail kallas metoden som har utvecklats av Järnvägstekniskt centrum och Luleå Tekniska Universitet. Trafikverket testar nu tekniken på en åtta meter lång räl på bangården i Luleå.

Slitbanan av ett slitstarkt härdat stål, som även används som pansarplåt, pressas fast ovanpå den gamla och svetsas sedan. Genom att endast byta slitbanan behöver endast 12 procent av rälsen bytas. På så vis sparas både pengar och naturresurser.

På spårområdet i Luleå där testet genomförs passerar endast godståg. Men trafiken är tillräckligt tät för att nedbrytning av materialet ska kunna studeras.

Förutom att studera motståndskraften mot utmattning, slitage, deformation och vågbildning ska rälens förmåga att leda ström studeras, viktigt eftersom räls används för återledning av ström till eldrivna lok.

Testet inleds i juni och ska sedan pågå i tre år. Sedan ska materialet analyseras och därefter fattar Trafikverket beslut om metoden är användbar i stor skala.