Fordon Lufttankning spar bränsle i civilflyget Tanka flygplanet fullt först när det är i luften. Det spar 20 procent bränsle visar en studie. Håkan Abrahamson Publicerad 31 mar 2015 kl 09.52 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Att starta ett fulltankat flygplan för en långflygning är onödigt bränsleslöseri hävdar forskare inom projektet Recreate. Tanka flygplanet först när det kommit upp på hög höjd så blir det möjligt att spara upp till 20 procent bränsle. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon flygbränsle lufttankning
ENERGI Lyckat magnettest för amerikanskt bolag – hoppas lösa fusionsfrågan Ett amerikanskt fusionsbolag säger sig ha nått en milstolpe efter ett lyckat test av en stor magnet. Bolaget hoppas lösa fusionsfrågan och börja leverera el till nätet tidigt 2030-tal.
KARRIÄR Efter Northvolts kris: ”hack i kurvan” för ingenjörer i norr Efter år av hög efterfrågan på ingenjörskompetens i norra Sverige står nu hundratals ingenjörer utan jobb i spåren av Northvolts kris.