Fordon
Lufthansa konverterar Airbus till vätgasdrift
Foto: Lufthansa
Inställningen till drivmedlet skiljer sig mellan Boeing och Airbus. Men nu bygger Lufthansa om en uttjänt Airbus A320 för att utvärdera vätgasdrift.
I flygets tänkta omställning står en strid mellan batterier och vätgas. Starka argument för det senare alternativet är att det går relativt snabbt att tanka planet, medan batterierna kräver laddning – och till detta kommer deras höga vikt samt en begränsad räckvidd.
Bland de som tror på vätgasen finns exempelvis amerikanska Universal Hydrogen, som räknar med att ha sitt konverterade De Havilland Dash-8 i luften inom några år. Och Göteborgsbaserade Powercell har tecknat ett avtal om att tillverka bränsleceller för brittiska Zeroavias 19-sitsiga flygplan, med målet att totalt leverera 5 000 bärnslecellsstackar.
En tredje väg är gröna flygbränslen, och Boeings senaste hållbarhetsrapport beskriver den allt högre effektiviteten hos SAF (sustainable aviation fuels). Bolaget räknar med att deras flygmotorer kommer att kunna förbränna ren SAF till år 2030. Det skriver Flying Magazine.
Konkurrenten Airbus verkar ha ett starkare fokus på vätgas. Den europeiska tillverkaren har bland annat flaggat för ett samarbete med GE Aviation och CFM International där man ska genomföra flygtester med direkt förbränning av vätgas i flygplanets motorer. Målet är att ha ett vätgasdrivet passagerarflygplan i luften till 2035.
Och nu tar ett av de stora flygbolaget ett bestämt kliv mot vätgasen. Lufthansa ska konvertera en avställd Airbus A320 till vätgasdrift. Det blir dock ett elektrifierat system via bränsleceller. Projektet är ett samarbete mellan Lufthansa Technik, Hamburgs flygplats och lokala myndigheter.
Tanken är att den ombyggda A320:n ska användas för att utvärdera det underhåll som ett vätgasplan kräver såväl som processerna kring tankning och hanteringen av det kylda drivmedlet. Man ska titta på möjligheterna kring att skynda på tankningsprocessen, som med dagens teknik skulle kunna ta flera timmar inför långflygningar
Flygplanet har tjänat 30 år i trafik, och under de kommande månaderna ska the Hydrogen Aviation Lab bygga om det – bland annat med en bränslecell samt tank för den flytande vätgasen. Till detta kommer en rad testsystem. Lufthansa tror att vätgasdrivna flygplan kommer att gå i trafik i mitten av nästa årtionde.