Fordon

LTU jagar flygbränslet som ger 80 procent lägre utsläpp

Fredrik Granberg är projektledare vid energiteknik på Luleå tekniska universitet. Foto: Luleå tekniska universitet

Förnybara flygbränslen från skogsråvara skulle kunna minska flygets koldioxidutsläpp med upp till 80 procent. Nu ska forskare vid Luleå tekniska universitet hitta de mest lovande produktionsteknikerna.

Publicerad

Forskare vid Luleå tekniska universitet deltar nu i en förstudie för att hitta de mest lovande teknikerna för en hållbar produktion av förnybara flygbränslen som utgår från skogsråvara. Genom att byta till bioflygbränslen skulle den svenska luftfartssektorn kunna minska sina koldioxidutsläpp med upp till 80 procent.

– Vi kommer att kartlägga möjliga tekniker för att producera bioflygbränslen från skogsråvara. Dessutom kommer vi studera affärsmodeller för att hantera den högre produktionskostnaden som bioflygbränslen har jämfört med fossila flygbränslen, säger Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

Han konstaterar att förnybart flygbränsle kan skapa nya affärsmöjligheter och arbetstillfällen i Sverige. Det kan dessutom stimulera en hållbar tillväxt inom skogsindustrin.

Läs mer: Grönt svenskt flygbränsle blir färdigt om tio år

Forskarna kommer också studera områden som råvaruförsörjning, logistik och lokalisering. Normalt sett krävs ganska stora produktionsanläggningar för att kunna få lönsamhet. Det innebär i sin tur stora investeringar, med riskexponering.

– Det här projektet fokuserar på två nycklar till att minimera risktagandet, nämligen att demonstrera tekniken – samt nya affärsmodeller, där allmänhetens vilja att flyga grönt kopplas till nödvändiga investeringar, säger han.

Projektet sträcker sig över en hel värdekedja, med många aspekter som ska vägas samman. Den största svårigheten att med begränsade resurser få fram bra underlag för att kunna dra rätt slutsatser. En annan utmaning är att området hela tiden utvecklas.

– Vi hoppas få fram ett bra resultat där vi får möjlighet att demonstrera konceptet i ett efterföljande projekt. Långsiktigt är målet att utveckla och demonstrera lösningen vi kommer fram till i förkommersiell skala, och ge förutsättningar för den första stora kommersiella anläggningen, säger Fredrik Granberg.

Med i arbetet med förstudien är också hans kollega Elisabeth Wetterlund, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet. Förstudien finansieras inom ramen för Vinnovas program Utmaningsdriven innovation, UDI. IVL, Svenska Miljöinstitutet. I konsortiet finns även Fly Green fund, Swedavia, COWI, Jämtlandsgas samt SkyNRG som är experter på tillverkning och certifiering av bioflygbränsle.