Fordon

Litium-jon för bilar börjar masstillverkas

23 anställda ska tillverka 15000 batterier om året
Batteriet ryms i en låda av rostfritt stål och väger 25 kg.

Den första fabriken för masstillverkning av litium-jonbatterier till hybridbilar öppnades i Nürnberg i går. Bildelsleverantören Continental kan nu leverera 15000 batterier per år.

Publicerad

Efter ett år av förserietillverkning i Berlin öppnade i går Continental serietillverkning av litium-jonbatterier för användning i bilar i en ny anläggning i Nürnberg.

Batterierna väger 25 kg och upptar en volym av 13 liter. Det har kapacitet att driva en elmotor med effekten 19 kW i ett hybridsystem där elmotorn assisterar en förbränningsmotor.

Continental hävdar att speciell kontrollelektronik garanterar att batterierna inte överhettas och åldras i förtid, utan håller i tio år eller160000 till 240000 km körning.

Strömmen mellan cellerna i batteriet leds inte via kablar utan över strömskenor av koppar, påpekar Continental. För att förbinda dessa tillämpar man motståndssvetsning vid strömstyrkan 16000 A för att få svetsfogar som gör det möjligt för strömmen att passera obehindrat.

Cellerna omges av ett lasersvetsat hölje av rostfritt stål.

Batterifabriken sysselsätter 23 personer. Kapaciteten beräknas till 15000 batterier per år, men under kortare perioder kan kapaciteten fördubblas.

De första batterierna ska levereras till Daimler som sätter dem i en Mercedes hybrid, som ska lanseras sommaren 2009. Med hybriddrift el/bensin ska den stora S-klassmodellen komma ner i en bränsleförbrukning på 7,9 liter per 100 km.