Fordon

Liten ändring av flyghöjden kan ge stora miljövinster

Kondensstrimmor bidrar till att cirrusmoln bildas, som har en klimatpåverkan. Foto: Photofusion/REX

Flygets miljöpåverkan kan minskas om en liten del av planen ändrar sin höjd. Det hävdar en ny studie, där kondensstrimmor är den stora boven.

Publicerad

Enligt Imperial College London kan flygplanens kondensstrimmor vara nästan lika skadliga för miljön som själva utsläppen från motorerna. Det beror på att strimmorna innehåller kolpartiklar som är resultatet av en ofullständig förbränning, skriver Engineering & Technology.

Partiklarna utgör en kärna som kondens kan frysa omkring, och de frusna partiklarna från flera plan kan blandas och bilda cirrusmoln. De här fjädermolnen, som de också kallas, har kapacitet att hålla samman i upp till 18 timmar. Kondensstrimmor bildas främst när planen befinner sig på hög höjd, över 8 000 meter och uppåt.

Så kallad strålningsdrivning är skillnaden mellan hur mycket energi strålningen från solen innehåller, och hur mycket som strålas tillbaka från jordytan ut i rymden. Moln som skapas av kondensstrimmor kan ha en avkylande effekt på jordytan, men kan också bidra till att minska utstrålningen från jorden.

Det brittiska forskarna gjorde en modell för japanskt luftrum. Teamet simulerade vad som skulle hända om de berörda planen i stället lade rutten 600 meter högre respektive 600 meter lägre än den ordinarie höjden – för att därmed undvika den höjd där kondensstrimmor bildas.

Forskarna kom då fram till att en ändrad flyghöjd för 1,7 procent av flygplanen skulle kunna sänka den strålningsdrivning som alstras till följd av kondensstrimmor med 59 procent.

Jämfört med koldioxidutsläppen är kondensstrimmornas inverkan mycket kortvarig och en ändrad höjd skulle därmed kunna ge en mycket snabb inverkan.

Studien har publicerats i Environmental Science & Technology.