Fordon

Lista: Fem fordon att hålla koll på under bilmässan i Genève

Bentley Bentayga utlovas som laddhybrid - här i V8-utförande. Foto: Bentley
Jaguar I-pace, förmodligen den första konkurrenten till Tesla Model X. Här i konceptutförande. Foto: Jaguar
Danska Zenvo visar upp en ny supersportbil - med mycket kolfiber. Foto: Zenvo
Rimacs nya helelektriska supersportbil Concept Two. Foto: Rimac
Pininfarinas samarbete med Hybrid Kinetic Group: Pininfarina HK GT Foto: Pininfarina

Med två veckor kvar till motormässan i Genève har många modellers deltagande redan bekräftats. En dansk supersportbil och den första konkurrenten till Tesla Model X är att vänta, bland annat.

Publicerad

Den årliga motormässan i Genève drar igång den 8 mars och pågår i tio dagar. De flesta nyheterna presenteras dock under de båda pressdagarna 6–7 mars. Och en hel del har förstås redan offentliggjorts.

Här är fem mer eller mindre spektakulära nyheter att vänta – med fokus på ny teknik. Några batteri- och laddhybrider kommer att visas men i huvudsak är det bilar med konventionella drivlinor som presenteras.

De traditionella biltillverkarna tar åtskilliga år på sig att få fram modeller med nya drivlinor och de flesta väntas inte förrän 2019–2020.

1. Bentley Bentayga som hybrid

Bentley, som ingår i VW-koncernen, har inte gjort sig känt som ett bilmärke för den som grubblar över de egna utsläppsbidragen. Men nu är faktiskt en laddhybridversion av den maffiga suven Bentayga utlovad till mässan. Den väntas få samma drivlina som koncernsyskonet Porsche Panamera E-hybrid, det vill säga en 2,9-liters V6 bensinmotor och en 136-hästars elmotor som tillsammans ger 462 hästkrafter. Priset är oklart men den rena bensinvarianten kostar omkring 2,2 miljoner kronor.

2. Jaguars första helelektriska bil

Jaguar kommer till Genève med den helelektriska konkurrenten till Teslas suv Model X. Modellen heter I-Pace och ska börja säljas under andra halvåret 2018. Det blir Jaguars första helelektriska bil. Den kan därmed bli Teslas första konkurrent inom el-suvsegmentet.

Jaguar har utlovat en räckvidd på över 500 kilometer enligt den europeiska körcykeln NEDC och 355 kilometer enligt den amerikanska miljövårdsmyndighetens tuffare motsvarighet. Konceptbilen som presenterades 2016 hade ett batteripaket på 90 kilowattimmar.

Fler elektriska suvar är på väg. Audi E-tron Quattro väntas nå marknaden ungefär samtidigt som I-Pace, men visas inte upp i Genève.

3. Danska Zenvo visar ny supersportbil

När den danska biltillverkaren Zenvos supersportbil ST1 testades av Top Gear 2014 gick det inget vidare. Bilen började brinna. Nu kommer Zenvo till Genéve med en ny modell som det ännu inte finns mycket att berätta om, förutom att den tycks nedlusad av kolfiber.

Den fram tills mässan färskaste modellen, TS1 GT, har en 5,8-liters V8 med dubbelturbo som ger 1 163 hästkrafter. 0–100 görs på 2,8 sekunder och uppges kosta omkring 1,15 miljoner euro.

4. Kroatiska Rimac utlvoar ny modell

Rimac tillverkar helelektriska supersportbilar och har utlovat en ny modell till mässan i Genève. Mycket mer information än några ytterst diffusa reklambilder finns dock inte ännu.

Deras första modell presenterades i Frankfurt 2011 och kallas Concept One. Den har 1 224 hästkrafter och gör 0–100 km/h på 2,5 sekunder. Tesla utlovar 1,9 sekunder med sin nya Roadster så det återstår att se vad Rimac planerar att göra åt den saken med Concept Two.

5. Pininfarinas Hongkongsamarbete visas upp

Designfirman Pininfarina visar varje år upp ett koncept i Genéve. I år utgörs det av samarbetet med Hongkongbaserade techbolaget Hybrid Kinetic Group och kallas Pininfarina HK GT. Det handlar om en elektrisk bil med räckviddsförlängare, det vill säga en liten förbränningsmotor som genererar el till elmotorerna när batterierna inte räcker till.

Uppdatering: I en tidigare version uppgavs fel nationalitet för kroatiska Rimac.