Fordon

Linfärjan Gerd går från diesel till el

Linfärjan Gerd på Kornhallsleden drivs numera med hjälp av en elkabel. Den rullas upp på ett stort hjul på fartygets sida. Foto: Kasper Dudzik
Eldriften är så gott som ljudlös och Färjerederiet räknar därför med en förbättrad arbetsmiljö ombord. Foto: Kasper Dudzik
Så fungerar tekniken med elkabeldrift. Foto: Trafikverket

Sverige har fått sin fjärde elkabeldrivna linfärja. Tekniken är svenskutvecklad och de fyra färjorna är troligen unika i världen.

Publicerad

Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv är Sveriges mest trafikerade linfärjeled. Förra året transporterade färjan 730 000 bilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här