Fordon
Liebherr lanserar helelektrisk betongbil
Betongbilen från Futuricum och Liebherr drivs helt och hållet av energin i batterierna. Foto: Liebehrr
Redan till hösten kommer det att rulla en betongbil i Schweiz som drivs helt och hållet av el. Volvo lastvagnar bidrar också till projektet.
Betong är tungt och därför är dieselmotorn snudd på allenarådande när byggmaterialet ska fraktas från stationen till byggplatsen. Den schweiziska tillverkaren av anläggningsfordon Liebherr gör nu ett försök att ändra på den saken.
I samarbete med en rad aktörer lanserar företaget nu sina första helelektriska betongbilar med plats för 10 respektive 12 kubikmeter, kallade ETM 1005 respektive 1205.
Liebherr och fordonskomponenttillverkaren ZF har utvecklat drivningen av den roterande trumman som består av en elmotor och en växellåda. Trumman drivs för första gången av samma batteri som används för framdriften vilket eliminerar behovet av kostsam kraftelektronik. Liebherr har tidigare lanserat en elektrisk betongblandare där trumman drivs av ett batteri om 32 kWh och som kan monteras på valfritt lastbilschassi.
Själva lastbilschassit är egentligen en femaxlig Volvo FM konverterad till batteridrift av Futuricum, ett schweiziskt varumärke ägt av ingenjörsfirman Designwerk som specialiserat sig på elektriska kommersiella fordon, rapporterar Electrive.
Liebherr anger inte några specifikationer gällande batterikapacitet men berättar att fordonet normalt sett endast behöver laddas under natten. På sin hemsida anger Futuricum att de erbjuder tre chassiversioner med mellan 18 och 44 tons totalvikt och batterikapacitet upp till 680 kWh.
Det första fordonet kommer att tas i drift redan till hösten av två schweiziska kunder.
Elektriska betongblandare har byggs tidigare, till exempel av Liebherr eller Wierda Hybrid Technologies. Peabs dotterbolag Swerock köpte redan 2015 in sådana fordon. Men hittills verkar det vara mycket ovanligt att även själva lastbilen drivs av batterier.