Fordon

Leif Östling: Toyotas egna framgångsrecept

Leif Östling. Foto: TT

Förre Scaniachefen minns Eiji Toyodas egen förklaring till varför Toyota blev bra på tillverkning och kvalitet: Hög hyra och stora amerikaner.

Publicerad

Eiji Toyoda blev 100 år och fem dagar. Han är mannen bakom bakom den stora förvandlingen av Toyota Motors. Först som vd från 1967, sedan som ordförande mellan 1981 och1994.

Leif Östling träffade Eiji Toyoda flera gånger.

- Han var med och påverkade Toyota fram till bara några månader före sin död, säger Leif Östling i samband med ett framträdande på IVA nyligen.

Eiji Toyoda dog den 17 september i år.

- Han berättade en gång vad som hände när Toyota lanserade sina första bilar i USA. Bilarna höll i Japan, men inte i USA, säger Leif Östling

Eiji Toyoda erkände att bilarna de exporterade var ”crap”, men också hur de överraskats av de olika förutsättningarna. Amerikanerna var så mycket större. De fick knappt plats i de japanska bilarna. Och amerikanen körde så mycket längre: 3-4 000 mil om året, medan japanerna stannade vid 500 mil.

De japanska bilarna klarade varken övervikten eller de många milen. Och bolaget hade ingen distributionskedja med reservdelar i USA, så bilarna måste hålla längre. Eiji Toyoda insåg att bolaget måste höja kvaliteten väsentligt.

- Det bryska uppvaknandet är en förklaring till Toyotas kvalitetssatsningar. De tvingades tänka efter vilka parametrar som var viktigaste för den amerikanska marknaden, säger Östling.

Eiji Toyoda skickade över sina ingenjörer till USA. Men de hade svårt att förstå den amerikanska kulturen och livsstilen.

- Han berättade en gång för mig att de japanska ingenjörerna sa till amerikanerna att de var idioter. Och då tvingades företaget säga till sina anställda att: ”Ni åker inte dit för att berätta att de är idioter”. Ni är där för att ta redan på varför de är idioter”.

- Toyoda insåg att ingenjörer alltid är väldigt influerade av sin kultur. Det har jag också insett, säger Leif Östling.

Förre Scaniachefen frågade en gång Eiji Toyoda hur företaget fick idén till det kända lean-konceptet, som kopierats över hela världen.

Toyoda berättade att de inte hade haft något val. Kvadratmeterpriset i Tokyo var tio gånger högre än det i väst.

- Eiji Toyoda menade att vårt problem i väst var att vi hade för mycket yta. Och det var alltså hans förklaring till varför vi inte jobbar lika effektivt som Toyota.

- Toyota tvingades bygga täta, effektiva industriella system. Lagerutrymmena begränsades av samma orsak, och räckte bara för 4-5 timmars produktion.

Enligt Leif Östling anser Toyota numera att det är den sydkoreanska bilindustrin som sin allvarligaste konkurrent.

Enligt Toyota är ingenjörerna i europeisk fordonsindustri bra på mekanik, men dåliga på elektronik.

- De har frågat mig. ”Varför kan ni inte bygga robusta elektroniska system. Felfrekvensen på er elektronik är fem gånger högre än på våra japanska”, berättar Leif Östling.

Förra året var Toyota världens största biltillverkare, med en tillverkning på 9,9 miljoner fordon.