Fordon
Lättvikt i fiberbyggarens elbil
Pupa EV väger halften av vad småbilar brukar väga
Bara 437 kg väger den eldrivna framtidsbilen Pupa från fibertillverkaren Teijin. Man har använt den senaste fiber och komposittekniken.
Som namnet antyder dröjer det en tid innan bilen är mogen att komma ur sin puppa. Den är mer tänkt som en designstudie kring vad som går att göra när fibertillverkaren Teijin använder de senaste materialen i sin produktion i ett elbilsbygge.
I den självbärande karossen används kolfiberkomposit. Fönsterrutorna består av polykarbonatplast som absorberar värme, en halvering av vikten jämfört med glas. Säten, golv och andra delar av inredningen är tillverkade av biologiskt framställd polyester.
I stället för krom används i blänkande detaljer en speciell pet-film, och i de bullerdämpade däcken används fiber av polyetylen naftalat.
För kommunikation mellan de elektroniska komponenterna används elektriskt ledande fiber enligt tekniken Cell Form tvådimensionell kommunikationsfiber. Tekniken ska ge enklare kommunikation än konventionella kabelhärvor, och säkrare kommunikation än trådlös.
Hela bilen ska tillverkas i moduler, och antalet ska kunna begränsas till 20 moduler.
Även om batteri och motor inte specificeras uppger Teijin att bilen ska kunna ha en toppfart på 60 km/h och en räckvidd på 100 km mellan laddningarna.
Bilen ska ge en uppfattning om hur elbilar kan byggas och se ut om fem till tio år.