Fordon

Lamborghini: Tesla bluffar om Roadster

Konceptbilen Terzo Millennio. Foto: Lamborghini

Prestanda som överträffar allt annat och acceleration av aldrig tidigare skådat slag. Teslas kommande sportbil ska enligt Elon Musk vara utan motstycke. Men det finns tvivlare – ett italienskt märke tror inte på löftet.

Publicerad

Det var under presentationen av Teslas ellastbil ”Semi som det plötsligt rullade ut en röd sportbil ur trailern. Modellen, den kommande sportbilen Roadster, överraskade inte bara när det kom till entré – prestandan som utlovades var utan motstycke.

Elon Musk sa att modellen ska bli den snabbaste produktionsbilen i världen och en häpen publik fick reda på att accelerationen 0-100 km/h ska vara en sak avklarad på under två sekunder.

Sätt den accelerationen i perspektiv. Den snabbaste gatlagliga Ferrarin, LaFerrari, behöver 2,4 sekunder för samma bedrift – och världens nu snabbaste serieproducerade modell har uppmätts till 2,2 sekunder (Teslas Model S P100D har uppmätts till 2,28 sek). Vidare kan nämnas att en Formel 1 bil kan på grund av gällande restriktioner inte komma mycket under 2,5 sekunder.

Roadster ska sudda ut ”missuppfattning”

Musk menar att Roadster med sin prestanda för all framtid ska sudda ut ”missuppfattningen” att superbilar måste vara fossildrivna.

Men det finns de som inte tror på Teslas utsagor. Lamborghinis teknikchef, Maurzio Reggiani, sade under ett seminarium arrangerat av branschtidningen Automotive News att han tror det är ren bluff att batteritekniken klarar av att leverera på löftena. Därför är eldrift inte aktuellt för superbilar.

– Vårt mål är att lansera en supersportbil och de här specifikationerna existerar inte för batterier när det kommer till energi och effekt.

Reggiani menade att en superbil, i varje fall i Lamborghinis fall, måste ha en topphastighet på över 300 km/h samt klara av tre varv på den krävande Nürburgring-banan i Tyskland.

Men även om det verkar som att den italienska tillverkaren avskriver rena elbilar – är batteriteknik inget man helt utesluter. Märket har ett pågående forskningsutbyte med MIT för att utveckla batterier med prestanda och karaktär som passar superbilar. Först när detta är klart kommer Lamborghini börja planera för hur en produktionsmodell kan te sig.

Lamborghini-chef avskriver batteritekniken

Att Elon Musk många gånger tenderar att vara optimistisk är en sak, men det är intressant att höra att Lamborghinis teknikchef avskriver batteritekniken.

Tesla är redan i dag nära tvåsekunderssträcket när det kommer till acceleration, Volkswagen (som genom Audi äger Lamborghini) slog precis rekord i tävlingen Pikes Peak med en elbil och i både Kina och Kroatien är supersportbilar med eldrift på gång.