Fordon

Laddbar färja får långtidskontrakt

Utsläppsfritt i Sognefjord.

Norska rederiet Norled valde att sätta in en batteridriven färja och vann därmed kontraktet på rutten. Den korta laddtiden blev en utmaning.

Publicerad

Norska transportministeriet anordnade en tävling där förstapriset var att få trafikera sträckan Lavik till Oppdal i Sognefjorden.

Rederiet Norled valde en lösning med ett lätt fartygsskrov, en katamaran byggd i aluminium, som drivs med elmotorer och ackumulatorer.

Den 80 meter långa färjan har kapacitet för 120 bilar och 360 passagerare. Den eldrivna färjan får en maxeffekt på 800 kW, vilket är hälften av vad dagens dieseldrivna färja är utrustad med. Vid normaldrift i farten tio knop behöver bara effekten 400 kW utnyttjas.

Ett problem för leverantören av elutrustningen, som är Siemens, är de korta uppehållstiderna vid färjelägena. Färjan ligger endast tio minuter. De lokala elnäten räcker inte för att ladda batterierna på så kort tid. Man valde då batterier i hamnanläggningen, som används för att ladda färjans batterier vid de korta uppehållen, och sedan laddas långsamt tills färjan återkommer nästa gång.

Genom övergången till el, som i Norge företrädesvis produceras av vattenkraft, reduceras utsläppen 570 ton koldioxid och 15 ton kväveoxid per år.

Den eldrivna katamaranen sätts i trafik 2015 och rederiet har sedan löfte att driva trafiken i tio år.