Fordon
Lacken bilens största energislukare
Karossen vänds ett varv i färgbadet. Foto: Dürr AG
Lackeringen är det tillverkningsmoment som kräver mest energi vid tillverkningen av en bil. Nya metoder ska minska förbrukningen.
70 procent av den energi som används för att tillverka en bil förbrukas vid lackeringen. Råvarubearbetningen slukar 19 procent och slutmonteringen 11 procent.
Lackeringen av en enda personbil förbrukar 1 MWh. En bilfabrik som tillverkar 150000 bilar om året förbrukar lika mycket energi som en stad med 100000 invånare, visar en genomgång som tyska ingenjörstidningen VDI-Nachrichten gjort.
Två av världens största tillverkare av lackeringsutrustning finns i Tyskland. Dürr är störst och Eisenmann näst störst. Båda finns i Stuttgart.
Och båda arbetar med att minska energiåtgången. Främst försöker man hitta metoder att inte behöva härda lacken i ugn och sedan kyla ner den, utan i ställa kunna använda uv-ljus.
Andra metoder för att minska energiåtgången är att belägga komponenter med folie. Dessutom kommer nya tillverkningsmaterial som kolfiber, plaster, aluminium och magnesium ställa andra krav på lackeringsarbetet i framtiden.