Fordon

Kulturkrockarna är den största utmaningen

Att få ett instabilt flygplan utan förare och stjärtfena att flyga utan att synas har varit en barnlek jämfört med att få europeiska ingenjörer att förstå varandras processer och arbetssätt.

Publicerad

- Det är inte de stora tekniska utmaningarna som försenat Neuron. Dem har vi löst vartefter, och det har snarare gått lättare än jag hade väntat mig. Det allra svåraste har varit att få de olika företagskulturerna att fungera tillsammans, säger Mats Ohlson, Saabs projektledare och näst högste chef för Neuron.

Mer än 500 ingenjörer från sex länder har deltagit i konstruktionen av Neuron. De flesta har varit från franska Dassault och svenska Saab (ungefär 100). Mycket av sammanjämkningen av konstruktionen har skett hos Dassault i Paris, där Mats Ohlson har varit stationerad de senaste fem åren. Det har varit många konstruktiva sammanträden, många kloka beslut. Men också många missförstånd.

- Det är samma problem som vi har haft ända från början, och det är fullständigt otroligt att vi fortfarande efter fem år hittar missförstånd och problem som främst beror på våra olika arbetssätt.

- Vi har ett möte om en teknisk fråga med fransmännen och alla verkar vara överens om hur vi ska gå till väga. Men så visar det sig i alla fall till slut att vi har olika uppfattning om vad vi menar.

Ändå har man lärt sig enormt mycket under åren. De kritiska teknikdelarna i Neuronprojektet är klara och testade, och Mats Ohlson är övertygad om att de kommer att fungera.

Det som känns mer osäkert är alla mindre problem, där de "naturliga" lösningarna i de olika företagskulturena blivit olika.

- Som projektledare får man aldrig slappna av, utan måste gå till botten även med den minsta fråga för att vara säker på att det kommer att fungera, säger han.

Om ett och ett halvt år möts alla Neurons delar och programvaror i den stora testriggen i franska Istres.

- Vi vet att vi får problem, men inte hur stora de blir.

Bland annat beror det på hur envisa Mats Ohlson och hans team har varit med att gå till botten med alla småfrågor.