Fordon

KTH-forskare vill elektrifiera asfalten

Gör vägen till en induktionsladdare för elbilar. Idén kommer från två KTH-forskare som nu studerar hur asfalten i en sådan väg ska hålla i verkligheten.

Publicerad

Forskarna Nicole Kringos och Feng Chen studerar i projektet eRoads vad som kommer att hända när man fyller vägarna med ström. Tanken är att elbilar ska kunna laddas induktivt under färd.

Teknikkomponenterna för sådana vägar finns redan, menar forskarna, men det återstår att svara på några kritiska frågor.

- Vad händer när sensorer är inbakade i vägbanan? Hur stor får avståndet mellan bil och asfalt vara? Hur lagar man asfalt som går sönder om det finns elektronik i den?, är frågor som Nicole Kringos måste hitta svar på.

Ett problem är asfaltens hållbarhet som måste förbättras jämfört med i dag så att inte vatten sipprar ner till den elektroniska utrustningen. Utrustning som induktansspolar, ferritkärnor och kommunikationssystem.

Utrustningen fungerar i labbskala, nu gäller det att få till det i verkligheten också, menar forskarna.

- En sak som måste ses över är vägunderhållet. Det ställs helt nya och komplexa krav på den biten, säger Feng Chen.

Elektrifierad asfalt kan förutom att ladda elbilar även användas för kommunikation mot exempelvis förarlösa bilar, och för att samla in solenergi.

Nicole Kringos tror att elektrifierad asfalt kan vara verklighet om 5 - 6 år.

KTH-forskningen ingår i det stora europeiska forskningsprojektet Fabric som handlar om framtidens vägar anpassade för elfordon.


Följ Ny Teknik på Facebook!


Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!