Fordon

Kritiken: Därför sker olyckor med självkörande bilar

Ibland, i vissa fall eller helt självkörande? Klassifikationen för autonom teknik är vissa gånger rejält vilseledande.

Publicerad

Det är nu fyra år sedan som ingenjörsorganisationen SAE International delade in fordonstekniken för självkörande i sex nivåer. Tanken var att skaffa fram ett ramverk och en klassificering som skulle förenkla och synliggöra skillnaderna i tekniken. Nu får indelningen skarp kritik. I stället för att underlätta förståelse hävdar Gill Pratt, chef för Toyota Research Institute, att de förvillar. Det skriver brittiska tidningen Autocar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här