Fordon
Krav på bättre kontroll av gasfordon
Foto: TT
Bilverkstäderna vill ha skärpt kontroll av gasdrivna fordon, efter flera olyckor. Gasbranschen håller med.
– Något måste göras. Bilar får inte explodera när man tankar, säger Ben Bock, säkerhetschef på Energigas Sverige.
Två olika olyckor i Göteborg i sommar har satt fokus på säkerheten i och runt gasdrivna bilar och bussar.
En gasdriven Volkswagen Touran exploderade vid tankning av fordonsgas.
En gasdriven buss började brinna på väg genom en tunnel. Föraren körde ut ur tunneln och släppte av passagerarna. Något senare exploderade bussen.
Båda olyckorna är under utredning. Samtidigt kräver Sveriges fordonsverkstäders förening, SFVF, skärpt besiktning av gasfordon. På tisdagen hålls ett brett möte i ämnet med en rad myndigheter och andra organisationer.
– Reglerna är inte anpassade till gasfordon, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.
– Ingen kontrollerar egentligen gastanken eller anslutningarna till den. Det finns inget besiktningskrav. Man går bara in med ett instrument, en "sniffer", som luktar efter gasläckage där det kommer åt, säger Ericsson.
Läs mer:
Problemet är att gastankarna sitter under bilen och är täckta med kåpor, bland annat för att minska luftmotståndet. Att ta bort kåporna och sedan sätta dit dem igen korrekt tar tid, enligt SFVF minst en halvtimme, och kräver kunskap.
– Det försvårar kontrollen av eventuella rostskador. Biltillverkarna borde kanske tänka på detta. Att demontera en stor del av bilen vid besiktningen är kanske inte rätt väg, säger Mats Nygren, utredare på Transportstyrelsen, där man arbetar med frågan.
SFVF föreslår att verkstäder ska kunna söka certikat för att göra rostbesiktningen, i samband med annan kontroll av fordonet. Energigas Sverige tycker att förslaget är intressant.
– Det skulle kunna ses som en del av ordinarie service, säger Ben Bock på branschföreningen.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev om fordon!