Fordon
Kontrakt för ubåt hägrar för Saab och Damen
Gunilla Fransson, Saabs affärsområdeschef för ubåtsproduktionen, om nya samarbetet med den nederländska varvsgruppen Damen: <br/> – Det vi vill göra tillsammans är ubåtar.
Saab avslöjade i dag att man framöver kommer att samarbeta med den nederländska skeppsbyggargruppen Damen, som omsatte 16 miljarder kronor 2013. Damen bygger årligen omkring 160 fartyg ihop med olika partners i världen. Man äger 32 egna varv, varav 17 i utlandet. Ett av dessa är Oskarshamnsvarvet, utmed Smålandskusten.
Samtidigt tillverkar Damen inga ubåtar och inte heller andra undervattensfarkoster såsom Saab (som hade omsättning på 23 miljarder kronor 2013) gör efter förvärvet av Kockums 2014.
Bolagen säger sig i dag vilja kamma hem nästa nederländska ubåtskontrakt - och kanske liknande order från andra länder. Nederländerna har i dag fyra ubåtar av Walrus-klassen, vilka drivs dieselelektriskt och är oceangående.
Ny Teknik fick några minuter med Gunilla Fransson, chef för Saabs affärsområde Security and defence solutions, och hann ställa fem frågor om de gemensamma planerna:
- Vad det är Saab och Damen vill göra tillsammans konkret?
- Det vi vill göra tillsammans är ubåtar. Damen är ju en av världens kanske största skeppsbyggare. De har varv på många ställen, i 30-tal länder och ett 100-tal kunder. De är duktiga skeppsbyggare.
- Och Saab är kanske en av världens bästa ubåtskonstruktörer. Vi tror därför att vi kompletterar varandra bra.
- Damen har ju dessutom lokal förankring i Nederländerna och det kan få betydelse när den nederländska staten ska beställa nya ubåtar framöver. -
Saab ska ju bygga två nya ubåtar - A26:or - åt den svenska försvarsmakten. Är planen nu att även erbjuda den svenska A26-teknologin till Nederländerna?
- Man kan väl säga så här att det är svenska staten som äger A26-designen, så därför skulle detta också fordra ett svenskt-holländskt statligt samarbete.
- Det vi nu har ett rent industrisamarbete. Däremot har vi stöd från vår svenska kund (red anm: svenska staten/Försvarsmakten) att göra det här samarbetet. Och vi ser positivt på att kunna erbjuda kompetens och konstruktionsdelar.
-
De nuvarande nederländska Walrus-ubåtarna ska moderniseras av ett nederländskt varvsbolag som heter Imtech Marin. Hur ser du på konkurrensen när det gäller att kamma hem ubåtsbeställningen från Nederländerna framöver?
- I huvudsak ser vi att vi har samma konkurrenter som vi har på hela ubåtsmarknaden. Inte minst handlar det om konkurrens från andra stora europeiska ubåtstillverkare.
-
Är planen att Saab Kockums ska bistå Damen med att bygga ett eget ubåtsvarv?Att öka Saabs produktionskapacitet på ubåtssidan?
- I dag har vi inte delat upp vem som ska göra vad. Vi ska ha klart för oss att Damen har varv i över 30 länder. Jag tror snarare att vi kommer bidra med våra respektive styrkor och att det i framtiden kommer att handla om att klara ett modulariserat tänk, att bygga ubåtar i moduler. Och det kan ju ske på olika platser.
-
Till sist, hur ligger det till med era möjligheter att få sälja Australiens nästa ubåt?
- Det vet vi ingenting om just nu. Läget är att vi lämnat in ett indikativt bud på vad vi tror att den skulle kunna kosta, säger Gunilla Fransson.