Fordon
Kongressen pressar girig biljätte
Mary Barra Foto: GM
GMs nya vd Mary Barra pressades i gårdagens kongressförhör om felaktiga tändningslås i bilar som anses ha orsakat 13 dödsolyckor.
Mary Barra har fått en tuff inledning på sitt jobb som vd för GM, som hon tillträdde i mitten av januari. Sedan dess har företaget återkallat 2,6 miljoner bilar i klassen kring Chevrolet Cobalt som visat sig vara utrustade med felaktiga tändningslås. Bilarna rullade av tillverkningsbandet för tio år sedan.
Men efter en serie olyckor, varav 13 med dödlig utgång, visar det sig att en svag fjäder i tändningslåset kan slå av tändningen, exempelvis när bilen kör i ett gupp. Då upphör funktioner som servostyrning och krockkuddar att fungera.
Vid kongressförhöret framkom att GM har känt till problemet under lång tid. Att åtgärda felet skulle ha kostat 57 cent (ca 4 kronor) per bil förutom arbetskostnaden. Ett återkallande 2007 skulle ha kostat GM totalt 100 miljoner dollar.
Men ingen åtgärd vidtogs. Nu får Mary Barra stå till svars för tidigare försyndelser när ett kongressutskott kallar till förhör.
Och Barra får gång på gång erkänna att situationen är oacceptabel, och att det är inte så här företaget arbetar, och understryker speciellt inte "nya" GM, det hon är vd för.
Men för GM som just rest sig ur en konkurs tack vare statliga räddningsinsatser är det ett hårt slag att kongressledamöterna misstror ärligheten i att GM verkligen bryr sig om konsumenternas säkerhet.
Mary Barra lär bli kallad till fler förhör för att där svara på frågor som hon passade på i går. Barra har redan engagerat Kenneth Feinberg, känd för att ha hanterat besvärliga ersättningsfrågor till offer för dramatiska händelser. GM har också ordnat fram 13000 lånebilar som kunderna kan få disponera medan tändningslåset byts ut.
Men den stora utmaningen för Mary Barra blir på sikt att övertyga kunderna om att GM inte struntar i trafiksäkerheten.