Fordon

Koenigseggs rekordbil Jesko Absolut rullar ut

Jesko Absolut har en V8 på fem liter som utvecklar upp till 1 600 hk, med ett vridmoment på 1 500 Nm. Foto: Koenigsegg
Jesko Absolut. Foto: Koenigsegg
Detaljbild Jesko Absolut. Foto: Koenigsegg.
Jesko Absolut. Foto: Koenigsegg
Jesko Absolut. Foto: Koenigsegg
Jesko Absolut. Foto: Koenigsegg

Jesko Absolut har designats för bekväm vardagskörning – men är samtidigt den snabbaste bilen som Koenigsegg kommer att bygga. Nu har det första exemplaret rullat ut.

Publicerad

Bilen byggdes för att överträffa bland andra Bugatti Chiron, men med Jesko-modellen klev Koenigsegg av striden om titeln som världens snabbaste biltillverkare.

2021 kompletterades fabrikens testfordon med en förseriebil av Jesko Attack, designad för bankörning. Men redan tidigare hade bolaget utlovat att man skulle släppa en gatuversion av modellen, som samtidigt inte är tamare än originalet. För tilläggsnamnet Absolut representerar att det är den snabbaste bilen som företaget någonsin kommer att tillverka.

Nu har det första exemplaret rullat ut i Ängelholm, i en antracitgrå lack med orangea stripes. Det skriver Koenigsegg i sitt pressmeddelande.

Jesko Absolut med egenutvecklade 9-växlade växellådan

Jesko Absolut har en V8 på fem liter som med dubbla turboaggregat utvecklar upp till 1 600 hk, med ett vridmoment på 1 500 Nm. Tillsammans med den egenutvecklade 9-växlade växellådan Light Speed Transmission ska även gatuversionen kunna nå tidigare oöverträffade hastigheter.

Jesko Absolut. Foto: Koenigsegg
Jesko Absolut. Foto: Koenigsegg

De sömlösa växlingarna, där föraren kan hoppa direkt till en lämplig växel utan fördröjning, ska samtidigt göra bilen väldigt lättkörd. Efter tusentals timmar av strömningsmekaniska beräkningar har Jesko Absolut ett väldigt lågt luftmotstånd på 0.278 Cd. Bland annat har den stora vingen ersatts av fenor inspirerade av stridsflygplan.

Med ett lägre marktryck har man kunnat montera en mjukare fjädring – och med en mindre dimension på framfjädringen har bilen fått utrymme för att förvara taket under den främre huven.