Fordon

Kockums katamaran servar vindkraftverk

Carbo Clyde

En svenskbyggd 23 meter lång katamaran av kolfiberkomposit ska bli underhållsplattform för brittiska vindkraftverk till havs. Den är byggd av Kockums Karlskronavarv som nu satsar på den civila marknaden

Publicerad

Nyss döpta ”Carbo Clyde” är den första civila kolfiberkatamaranen från varvet, som sedan länge byggt stridsfartyg i kompositmaterial. Fartyget ska användas för service av havskraftverk i Nordsjön. Det kommer att utrustas med kran och ska fungera även i hög sjö.

Katamaranen ska också frakta ut personal till verken och kan ta med upp till 24 passagerare. Ett speciellt dockningssystem ska göra det säkert att ta sig mellan kraftverksplattformar och fartyg.

Carbo Clyde bygger på en katamaranmodell, ”Carbocat” som Kockums utvecklat speciellt för den civila marknaden. Den ska kunna anpassas för en mängd olika uppgifter, bland annat färjor, och tillverkas i olika storleker, från 18 meter upp till upp till 43 meter. Enligt Kockums sparar man in ungefär 30 procent av vikten genom att bygga i komposit i stället för aluminium.

Carbo Clyde

Längd över allt: 23,4 meter

Bredd: 8,8 meter

Djupgående: 1,1 meter

Lastkapacitet: 8 ton

Besättning: 3 – 4 personer

Toppfart: 25 knop

Drivs med dubbla vattenjet, har även bogpropellrar.