Fordon

Kockums förhandlar om Stirling i Malmö

Det är oklart om utvecklingen av Kockums Stirlingmotor kan stanna i Malmö. — Hela frågan är på bordet . Vi förhandlar med hyresvärden om en förlängning av hyreskontraktet för lokalerna i Malmö, säger Kjell Göthe, informationschef på Kockums huvudkontor i Karlskrona.

Publicerad

Ingenjörerna på Kockums ubåtsdesignenhet i Malmö är — trots den nya ordern från försvaret om att de får konstruera morgondagens svenska ubåt — oroliga över den framtida verksamheten i Malmö.

De saknar besked kring hur organisationen ska se ut, berättade de i går på nyteknik.se.

Oron gäller hur många konstruktörer som blir kvar i Malmö, men även och inte minst  enheten som arbetar med att utveckla, testa och underhålla Stirlingmotorer för ubåtar. 

Lokalerna på 4000 kvadratmeter  där man jobbar med Stirlingsystemet är uppsagda till den sista juni.

—Det finns ingen realistisk plan för hur vår viktigaste komponent Stirlingmotorn ska säkras och det finns inga besked om hur laboratoriet ska bibehållas, uppgav Peter Karlsson, ordförande i klubben Svenska ingenjörer vid Kockums i Malmö på torsdagen.

Informationschefen på Kockums Kjell Göthe uppger för Ny Teknik i dag att planeringen av verksamheten i Malmö pågår, och att man är i gång med förhandlingar med hyresvärden Midroc om en förlängning av lokalkontraktet som gäller Stirlingenheten.

Men frågan om var utvecklingen av Stirlingsystemet ska finnas i framtiden, i Malmö eller i Karlskrona,  är något som just nu diskuteras inom bolaget.

—Det är diskussioner som förs internt och med med utanstående parter och med facket, säger Kjell Göthe.

I första hand är man dock inriktad på att hitta en lösning med hyresvärden för lokalen, uppger han.

Han upprepar också det vd:n för Kockums Ola Alfredsson sa i går på nyteknik.se att betonar att bolaget kommer att    ha ”konstruktörskapacitet kvar i Malmö”.