Fordon

Klassiska BSA väcks till liv med ny Goldstar-hoj

Motorn är vätskekyld och cylindervolymen har blåsts upp till 652 cc, vilket ger BSA Goldstar 45 hästkrafter. Foto: BSA
BSA Goldstar med 45 hästkrafter. Foto: BSA
BSA Goldstar. Foto: BSA

En ny fabrik byggs i England – och nästa år släpper återuppståndna BSA en nytappning av sin klassiska enstånka från 50-talet.

Publicerad

De engelska motorcyklarna hade länge en dominerande ställning bland världens bikers, men på 1960-talet började den japanska industrin spotta ut modeller som kändes mer i takt med sin tid. Maskinerna höll dessutom ihop, medan de brittiska fabrikerna presterade motorcyklar av en allt sämre kvalitet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här