Fordon Klassisk Porsche blir snålare med turbo Nya Porsche Carrera skiljer sig exteriört bara lite från föregångaren. Men under skalet sitter en snålare men vassare motor. Foto: Porsche De stora förändringarna sitter under skalet. Foto: Porsche Storsäljaren bland Porsches långlivade modell 911, med tilläggsbeteckningen Carrera, får nu turbomatning för att sänka bränsleförbrukningen. Håkan Abrahamson Publicerad 9 sep 2015 kl 13.11 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Med turbomatning, dubbla turboaggregat, och lite mindre motor kan bränsleförbrukningen sänkas med nära 12 procent jämfört med tidigare. Och då höjs ändå effekten med 20 hästkrafter till 370 hästkrafter för 911 Carrera och 420 för 911 Carrera S. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon porsche
ENERGI Miljardnota för danskarna: El från vind och sol pressar elnätet Danskarna betalar i dag hela notan för att balansera den varierande elproduktionen från vindkraftverk och solceller. Men det kan snart förändras: en del av kostnaden kan läggas över på bolag som Ørsted och Vattenfall.
FORDON PG Gyllenhammar är död – ”Oerhört viktig för Volvo Cars” Den legendariske AB Volvo-vd:n Pehr G Gyllenhammar, av många kallad PG, är död. Han blev 89 år.