Fordon

Klart bättre än väntat för Volvo – men varnar för nya utmaningar

Volvo har släppt nya delårssiffror. Arkivbild. Foto: Volvo/TT

Fordonstillverkaren Volvo redovisar en klart högre vinst än förväntat. Orderingången minskade dock kraftigt. ”Det har varit ett tudelat kvartal - affärsmässigt starkt, men emotionellt svårt”, säger Volvos vd Martin Lundstedt till TT.

Publicerad

Volvo är nu på morgonen nästa stora börsjätte att rapportera för första kvartalet. Den justerade rörelsevinsten på 12,7 miljarder kronor var betydligt högre än marknadens genomsnittliga förväntningar som låg på 10,4 miljarder kronor. Vd:n Martin Lundstedt lyfter fortsatt god världsekonomi vilket resulterar i höga transportvolymer och bra byggaktivitet på merparten av marknaderna.

– Vi ser också att lastbilsverksamheten går väldigt starkt. Det är det bästa första kvartalet någonsin både vad det gäller leveranser, omsättning och resultat för lastbilsverksamheten, säger Martin Lundstedt.

Minskad orderingång

Omsättningen för koncernen uppgick till 105,3 miljarder kronor, jämfört med 94 miljarder kronor ett år tidigare. Däremot sjönk nettoorderingången avseende lastbilar kraftigt, till 45 594 stycken, jämfört med 85 461 i fjol.

– Det beror på att vi har varit restriktiva på att ta in ordrar. Vi har en väldigt stark orderbok som vi måste leverera ut, säger Lundstedt.

Efterfrågan har fortsatt att vara högre än utbudet på grund av ansträngda globala leveranskedjor.

Prognosen för resterande 2022 hålls nu oförändrad avseende såväl Europa som Nordamerika medan man ser en viss nedgång i Kina.

Flaskhalsar

Problemen med leveranser av halvledare och andra komponenter är fortfarande stora, med störningar, oförutsägbarhet och brist på fraktkapacitet. Därför räknar Volvo med fortsatta störningar och stopp både i tillverkningen av lastbilar och i andra delar av koncernen.

– Vissa av de leverantörskedjor som har varit flaskhalsar håller nu på att successivt förbättras, men samtidigt uppstår nya, säger Lundstedt.

Volvo har stoppat all produktion och försäljning i Ryssland. Marknaden står för cirka 3 procent av den totala omsättningen.

– I det här läget, med den kunskap vi har nu, var det nödvändigt att göra en nedskrivning med 4 miljarder kronor, säger Lundstedt.