Fordon

Klarsignal för ny tågjätte

Snabbtåget CRH, ett av de snabbtågsalternativ som kinesisk järnvägsindustri kan erbjuda på världsmarknaden. Foto: CSR

De kinesiska myndigheterna har gett klarsignal för de båda tågtillverkarna CSR och CNR att gå samman och bilda världens största tillverkare av järnvägsmateriel.

Publicerad

Under påskhelgen fick de båda järnvägsföretagen China National Railway Corporation, CNR, och China South Locomotive and Rolling Stock Corporation, CSR, klartecken att gå samman och bilda ett bolag som kan få namnet China Railway Rolling Stock Corporation. Sammanslagningen sker sannolikt i juni.

Företaget blir den i särklass största tillverkaren av järnvägsmateriel i världen med över 170000 anställda, en omsättning på närmare 300 miljarder kronor och en vinst på omkring 15 miljarder kronor.

Tanken är att den kinesiska järnvägstekniken på ett kraftfullt sätt ska exporteras ut över världen. Järnvägsjätten kommer att bli en tuff konkurrent för traditionella tillverkare som Alstom, Bombardier, Hitachi, Kawasaki, Siemens med flera.

Särskilt inom snabbtågssektorn har de kinesiska tillverkarna visat framfötterna och byggt upp världens störta snabbtågsnät. Ytterligare 15000 km järnväg ska byggas i Kina fram till 2020.

De båda företagen har tidigare varit ett och samma bolag, men delades upp för att den interna konkurrensen skulle öka i landet. Nu anser den kinesiska regeringen att det är bättre att åter slå ihop företagen för att få en stark aktör på världsmarknaden.


Följ Ny Teknik på Facebook!


Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!