FORDON
Kinesiska tillverkarens udda teknikval – satsar på ammoniakmotor för bilar
Kinesiska GAC har presenterat en ammoniakdriven förbränningsmotor för personbilar. Denna ska reducera koldioxidutsläppen med 90 procent.
GAC
I fartyg, flygplan och traktorer, men kanske även i bilar. Världen över tittar många på ammoniak som renare alternativ. Nu har kinesiska GAC utvecklat en personbilsmotor för drivmedlet.
Alla delar av transportsektorn behöver minska sina utsläpp, men det är långt ifrån alla som kan elektrifieras. När det kommer till fartyg, flyg, men även viss tung transport forskas det intensivt kring alternativa drivmedel.
Ett som visar lovande resultat är ammoniak där Wärtisilä, MAN och Samsung Heavy industris ligger långt fram i utvecklingen av fartygsmotorer. Även inom flygindustrin finns det intresse och tydligen även i bilbranschen.
För nu har kinesiska Guangzhou Automotive Group (GAC) på en teknikpresentation visat upp en tvålitersmotor som kan köras på flytande ammoniak. Denna levererar 120 kW (161 hästkrafter), men framförallt så släpper den endast ut en tiondel av koldioxiden en motsvarande bensindriven motor gör.
Världens första?
Själva beskriver GAC det som världens första motor, dock finns det flera initiativ som visat upp olika alternativ sedan tidigare. Forskare i Korea visade redan för ett årtionde upp en motor som gick på 70 procent ammoniak/30 procent bensin vilket då gav 70 procents minskning av utsläppen.
Om det nu blir så att GAC går vidare med sin ammoniakmotor återstår att se. Om så innebär det att de dels måste börja övertyga kunder om att satsa på ytterligare ett nytt drivmedel – och därtill måste det till en infrastruktur.
Då har de ännu inte nämnt något om NOx-utsläpp, hur de ska garantera att det sker full förbränning av bränslet, samt inte minst – hur de ska få till en grön produktion.
Utöver sin ammoniakmotor visade GAC även upp modellen Trumpchi E9 som beskrivs som världens första passagerarbil som använder flytande väte som bränsle. Därtill även en flygbil som kopplar loss själva flygdelen från bilen när det är dags att lyfta.