Fordon
Kinesiska Tesla-utmanaren börjar leverera bilar
Ett steg mot att på allvar kunna utmana Tesla. Kinesiska Nio har nu börjat leverera sina elektriska crossovers till kunder. I höst ska massproduktionen dra igång på riktigt.
Tillverkaren Nio har i fyra år utvecklat elbilar. Och man har under tiden lyckats dels få stora rubriker – och även skrapat ihop rejält med pengar. Men allt detta på en potent handbyggd bil och löften.
Nu har företaget dock börjat leverera på dessa. Både bildligt och bokstavligt då man i veckan lämnade över nycklarna till köpare av elsuven ES8.
Det Shanghaibaserade företaget har beskrivits som ett kinesiskt svar på Tesla och tittar man på specifikationerna för ES8 kan det sägas vara som en Model X-light.
ES8 är sjusitsig, har dubbla elmotorer samt är utrustat med Autonomous Driving assistant System. Vidare ska bilen uppgraderas trådlöst och ha en ai-assistent med ombord.
Utmanaren kostar hälften så lite som en Tesla
Bilen har 650 hästkrafter och ska ha en räckvidd på 355 kilometer tack vare ett batteripack på 70 kWh.
Men något som också är light är priset. Till skillnad från Tesla tar Nio bara runt 600.000 kronor för bilen (innan subventioner). Vilket nästan är hälften av vad en Model X kostar i landet.
Ett skäl till det lägre priset är att batteriet inte ingår utan hyrs. Detta till en kostnad av runt 1.500 kr i månaden. Fördelen är att man kan byta ut det snabbt, något man kan fixa på mackar (Nio planerar att bygga 1.100 sådan i Kina), men även själv ska kunna göra.
Kina är naturligtvis huvudmarknaden, först därefter kommer andra länder att bli aktuella.