Fordon

Kinesisk utmanare suger upp experter i väst

Fordonstillverkaren Qoros har lockat till sig många västerländska bilexperter.

Publicerad

Det är inte många utländska fordonstillverkare som aktivt sökt efter svenska utvecklingsingenjörer.

Undantaget är Qoros, ett kinesiskt bilmärke, som numera är hälftenägt av ett israeliskt riskkapitalbolag, med ambition att tillverka bilar även för export. Det ställer högre krav på kompetens inom bland annat säkerhet och miljö.

– Så Qoros passade på när de hörde att det fanns en ”tillgång” som sprang lös och ledig i Trollhättan, säger Mikael Wickelgren, fordonsforskare på Högskolan i Skövde.

Bolaget lockade över en hel grupp från Saab. Bland annat Roger Malkusson, tidigare chefsingenjör och ansvarig för fordonsintegration, Freddy Ploj, ansvarig för tillverkningskonstruktion, Per Lenhoff, ansvarig för kvalitet, och Saabs tidigare informationschef Eric Geers.

Dessutom har Qoros anställt Daniel Backman, global produktchef för hela Volvo Car, Volker Steinwascher, chef för Volkswagen i USA, Gert Hildebrand, designchef för BMW:s succé­modell Mini, Peter Matkin från Jaguar Landrover, Klaus Schmidt, chefsingenjör för chassi på BMW och Peter G. Diehl från GM i Indien.