Fordon

Kinas största biltillverkare tar sikte på Europa

Haval tar sikte mot Europa. Foto: TT / Haval

Du har kanske aldrig hört talas om Haval. Men snart kan Kinas största inhemska bilmärke synas även på svenska vägar. Detta som en del i tillverkarens globala strategi.

Publicerad

Kina är världens största bilmarknad, och när det kommer till märkesfloran är det inget annat land som ens är i närheten av utbudet. Köpare kan välja mellan fler än 130 olika alternativ. Och snart kan det vara så att även vi svenskar kan få smaka på den kinesiska bilindustrin – detta i form av crossovers med märket Haval i nosen.

Under bilmässan i Guangzhou avslöjade Jens Steingraber, vice vd för Havals moderbolag Great Wall, att bolaget ögnar nya marknader. Det rapporterar brittiska Autocar. Enligt tidningen var Steingraber, som tidigare varit produktchef på Audi, tydlig med att Europa är högaktuellt.

– Haval är på väg utomlands. Början av 2020 är en realistisk tidsspann, sa han till tidningen.

Great Wall Motors har stora planer på expansion, och tidigare i år lanserade de ett nytt premiummärke kallat Wey. Detta för att visa att kinesiska bilar inte behöver vara budgetalternativet till västvärldens märken. Både Wey och Haval ska introduceras på vad Steingraber kallar för mogna marknader.

Receptet för framgång ska vara säkerhet och design. Det förstnämnda ska uppnås genom att modellerna som exporteras redan från början är utvecklade för västvärldens mer rigorösa säkerhetstester. Det senare är ett måste för att bilarna överhuvudtaget ska gå att sälja utanför mittens rike.

– Du kan bygga hur bra bilar som helst, men om de inte ser bra ut – så kommer ingen köpa dem, säger Steingraber till Autocar.

Great Wall Motors är redan representerade på den Europeiska marknaden. De har en fabrik i Bulgarien som säljer bilar främst till Östeuropa, men även till Storbritannien och Irland. Exakt vilka marknader som kan bli aktuella för Haval och Wey återstår att se. Men det visar att man från kinesiskt håll börjar känna sig säkra på att deras teknik på allvar är mogen att locka européer.

Great Wall Motors fick även mycket rubriker i somras då det framkom att de var intresserade av att köpa Fiat Chrysler Automobiles.