Fordon

Kinas jaktplan J-20 är nu redo för strid

Jaktplanet J-20 under ett test. Foto: IBL
Det nya jaktplanet J-20 kommer inte nå sin fulla potential än. Har problem med motorn. Foto: IBL

Kinas nya jaktplan J-20 är redo att användas. Men stridsplanet är inte fullt så kraftfullt som man hoppats på.

Publicerad

Kinas länge efterlängtade stealth-flygplan J-20 är redo. Det uppger den kinesiska regeringen för Xinhua News Agency. Stridsplanet som kommer att ingå i det kinesiska försvaret är byggt för att möta kraften från den amerikanska motsvarigheten F-22 Raptor.

J-20 är precis som F-22:an byggt i en specialform och med avancerade material för att minimera risken för utslag på radarn, det vill säga: det är svårt för fienden att upptäcka jaktplanen på konventionella sätt.

Det avancerade flygplanet har länge varit föremål för spekulation. Och nu när det är klart verkar det inte motsvara det amerikanska planets kapacitet. South China Morning Post rapporterar bland annat att J-20 inte rustats med WS-15-motorer som det byggdes för att flyga med. Tidningen skriver vidare att en WS-15-motor exploderade 2015 under ett marktest. Det kan indikera problem med kvalitetskontrollen av de särskilda turbinblad som behövs för den kraftfulla motorn.

I stället, uppger tidningen, är stridsplanen rustade med de lite mindre kraftfulla motorerna WS-10B. Dessa var avsedda för de tidigare generationernas jaktplan J-10 och J-11. Och även om motorerna nu har modifierats så är de inte kraftfulla nog för att låta J-20 att "supercruisa", som de amerikanska stridsplanen kan.

Med "supercruise" menas att flyga i överljudshastighet utan användning av efterbrännkammare.

Förutom Kina är det bara USA och Ryssland som byggt femte generationens jaktplan. USA med sitt F-22 Raptor och Ryssland som vill bräcka jänkarnas dito med sitt Sukhoi Su-57.

Innan Kina löst problemet med WS-15-motorn lär jaktplanet inte gå in i massproduktion. Enligt South China Morning Post kan det ta upp till åtta år att lösa. Så planet är redo för strid – men lär blir frånåkt.